| همهگیری کووید-19 و نقش مدارس در ارتقای سلامت جامعه | 
								
								  | نرگس تبریزچی    | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (2129 مشاهده) | 
								
								  | زمینه و هدف: توجه به آموزش سلامت در مدارس با هدف فرهنگسازی و نقش آن در ارتقای سلامت دانشآموزان، اولیای مدرسه و خانوادهها زمینهساز تأسیس مدارس مروج سلامت بود؛ اما در شرایط کنونی که همهگیری کووید-19 گریبانگیر جهان شده است، مدارس چگونه باید عمل کنند؟ روش:مقاله حاضر مروری-تحلیلی است و با جستجوی کلمات کلیدی مدرسه، سلامت، ارتقا، آموزش، مدارس مروج سلامت در پایگاههای اطلاعاتی داخلی SID, Magiran و Irandoc و معادل انگلیسی کلمات کلیدی فوق به همراه کلمه ایران درپایگاههای اطلاعاتی خارجی Web of Science، Scopus، Pubmed، Google Scholar مقالات شناسایی شدند.
 یافتهها: ارزیابی اجرای برنامه مدارس مروج سلامت درکشور تشریح و چالشهای موجود در دو سطح سیاستگذاری و اجرای برنامه شناسایی گردید و 11 راهکار به منظور دستیابی مدارس به اهداف در نظر گرفته شده پیشنهاد شد.
 نتیجهگیری: مدارس مروج سلامت و زیرساخت آن از سالیان قبل در ایران پایهگذاری شده است. با وجود اشکالات و ضعفهایی که در برنامهریزی و اجرای آن وجود دارد؛ انتظار میرود مدارس مروج سلامت در برابر سلامت جامعه مسئولانهتر و فعالانهتر عمل کنند و در شرایط همهگیری کووید-19، به آموزش نکات بهداشتی، انتقال پیامهای پیشگیرانه و اطلاعات بهروز و علمی به منظور ارتقای آگاهی دانشآموزان و خانوادههایشان و کارکنان مدرسه اهتمام ورزند و در مسیر تطابق جامعه با شرایط جدید و تغییر سبک زندگی نقش پررنگتری ایفا کنند.
 
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  ارتقای سلامت، خدمات بهداشت مدرسهها، خدمات بهداشتی پیشگیرانه، کووید-19 | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 408 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (621 دریافت) | 
								
								  | نامه:  اصيل |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1400/6/31 | پذیرش: 1400/6/31 | انتشار: 1400/6/31
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
                                
                                |  | 
								
								  |  |