زمینه و هدف: ورزش و فعالیت بدنی به عنوان یک فعالیت تفریحی و به عنوان یک ابزار آموزشی ـ تربیتی، اهداف روانی ـ اجتماعی گستردهای را به دنبال دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر 8 هفته تمرین هوازی به صورت مجازی بر شادکامی، ارتباطات اجتماعی و پیشرفت تحصیلی در دختران غیرفعال مدارس متوسطه شهر کرمانشاه در دوران کرونا بود. روش: تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل و تجربی است و به لحاظ هدف،کاربردی است. جامعهآماریپژوهش شاملدانشآموزانهمهمدارس متوسطه دخترانه شهر کرمانشاه می باشند که تعداد 140 دانشآموز دختر غیرفعال بر مبنای پرسشنامه بینالمللی فعالیت بدنی و به صورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و در دو گروه 70 نفری کنترل و تجربی قرار گرفتند. در مرحله پیشآزمون، پرسشنامههای عملکرد تحصیلی تیلور و همکاران، پرسشنامه شادکامی آکسفورد و آزمون مهارتهای اجتماعی ریجیو بین دانشآموزان مورد مطالعه توزیع شد و سپس آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 8 هفته و در هر هفته سه جلسه تمرینات ورزشی را انجام دادند. یافتههای پژوهش با استفاده از کوواریانس چند متغیره و نرمافزار 20spss پردازش شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مداخله مبتنی بر8 هفته تمرین هوازی به صورت مجازی، منجر به تفاوت معنیداری بین گروههای تجربی و کنترل در میزان شادکامی و بین دو گروه تجربی و کنترل در میزان شادکامی (66/11=Fو 030/0=(p و عملکرد تحصیلی (201/4=Fو 042/0= (p شد؛ امابین دو گروه تجربی و کنترل در ارتباط اجتماعی (05/0 >P) تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجهگیری: شرکت در تمرینات ورزشی به صورت مجازی نیز میتواند در شرایطهای سخت مانند کرونا، باعث ایجاد حس وابستگی و تعلق در دانشآموزان شود که این حس باعث میشود فرد احساس ذهنی شادی داشته باشد و بر عملکرد تحصیلی او نیز تأثیر مثبت بگذارد.
Ebrahimi B, Olfati F. The Effect of Eight Weeks of Virtual Aerobic Exercise on Happiness, Social Communication and Academic Achievement in Inactive Female Students During Corona. Iran J Cult Health Promot 2021; 5 (3) :294-300 URL: http://ijhp.ir/article-1-415-fa.html
ابراهیمی بهروز، الفتی فروغ. اثر هشت هفته تمرینات هوازی به صورت مجازی بر شادکامی، ارتباطات اجتماعی و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دختر غیرفعال در دوران کرونا. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1400; 5 (3) :294-300