زمینه و هدف:گردشگری پزشکی از رو به رشدترین بخشهای صنعت گردشگری در جهان است و به صورت یکی از صنایع جذاب در زمینههای اقتصادی، اشتغالزایی، معرفی فرهنگ و حتی ایجاد منافع سیاسی برای کشورها مطرح است. با توجه به ظرفیتهای خوب ایران در حوزه گردشگری و منافع چشمگیر رشد این صنعت و از طرفی ضعف مطالعات در حوزه گردشگری پزشکی منجر به اجرای این طرح تحقیقاتی شد که هدف از آن شناسایی مهمترین شاخصهای فرهنگی انگیزشی بیماران خارجی برای مسافرت به ایران در نظر گرفته شده بود. روش:تجزیهوتحلیل شاخصهای فرهنگی مؤثر در جذب گردشگران پزشکی به مقصدهای ارائهکننده این خدمات در ایران، با استفاده از روش تحلیل محتوا و تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) به مرحلهی اجرا درآمده است. بدین صورت که با تحلیل محتوا عوامل مورد شناسایی قرار گرفته و با روش مدلسازی ساختاری تفسیری، تعاملات بین این عوامل شناسایی شده است. روش تحلیل محتوا و مدلسازی ساختاری تفسیری مبتنی بر نظر خبرگان است. خبرگان در این تحقیق متشکل از صاحبنظران حوزه گردشگری پزشکی، فعالان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و مدیران مراکز درمانی و بیمارستانهای پذیرنده گردشگران پزشکی خارجی میباشند. یافتهها:یافتههای پژوهش حاکی از آن است که شاخصهای امکان ایجاد زبان مشترک بین گردشگران پزشکی خارجی با کادر درمانی و میزان آشنایی آنها با فرهنگ و سنت ایرانی، اساسیترین شاخص فرهنگی مؤثر بر ایجاد انگیزه و جذب گردشگران درمانی خارجی به کشور ایران است. نتیجهگیری:عوامل بسیاری بر ارتباط میان بیماران و ارائهکنندگان خدمات مراقبت سلامت مؤثر است که از آنها می توان به زبان و فرهنگ اشاره کرد.
Basouli M, Derakhsh S, Asadi M M. Cultural Indicators of Medical Tourists Attraction: Interpretive Structural Modeling. Iran J Cult Health Promot 2021; 5 (1) :72-82 URL: http://ijhp.ir/article-1-392-fa.html
باصولی مهدی، درخش سعیده، اسعدی میرمحمد. شاخصهای فرهنگی جذب گردشگران سلامت: مدلسازی ساختاری تفسیری. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1400; 5 (1) :72-82