[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
اخلاق انتشار::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1400 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 82-72 برگشت به فهرست نسخه ها
شاخص‌های فرهنگی جذب گردشگران سلامت: مدل‌سازی ساختاری تفسیری
مهدی باصولی ، سعیده درخش ، میرمحمد اسعدی
مدیریت جهانگردی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
چکیده:   (2204 مشاهده)
زمینه و هدف: گردشگری پزشکی از رو به رشدترین بخش‌های صنعت گردشگری در جهان است و به صورت یکی از صنایع جذاب در زمینه‌های اقتصادی، اشتغال‌زایی، معرفی فرهنگ و حتی ایجاد منافع سیاسی برای کشورها مطرح است. با توجه به ظرفیت‌های خوب ایران در حوزه‌ گردشگری و منافع چشمگیر رشد این صنعت و از طرفی ضعف مطالعات در حوزه‌ گردشگری پزشکی منجر به اجرای این طرح تحقیقاتی شد که هدف از آن شناسایی مهم‌ترین شاخص‌های فرهنگی انگیزشی بیماران خارجی برای مسافرت به ایران در نظر گرفته شده بود.
روش: تجزیه‌وتحلیل شاخص‌های فرهنگی مؤثر در جذب گردشگران پزشکی به مقصدهای ارائه‌کننده‌ این خدمات در ایران، با استفاده از روش تحلیل محتوا و تکنیک مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM) به مرحله‌ی اجرا درآمده است. بدین صورت که با تحلیل محتوا عوامل مورد شناسایی قرار گرفته و با روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری، تعاملات بین این عوامل شناسایی شده است. روش تحلیل محتوا و مدل‌سازی ساختاری تفسیری مبتنی بر نظر خبرگان است. خبرگان در این تحقیق متشکل از صاحب‌نظران حوزه‌ گردشگری پزشکی، فعالان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و مدیران مراکز درمانی و بیمارستان‌های پذیرنده‌ گردشگران پزشکی خارجی می‌باشند.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که شاخص‌های امکان ایجاد زبان مشترک بین گردشگران پزشکی خارجی با کادر درمانی و میزان آشنایی آن‌ها با فرهنگ و سنت ایرانی، اساسی‌ترین شاخص فرهنگی مؤثر بر ایجاد انگیزه و جذب گردشگران درمانی خارجی به کشور ایران است.
نتیجه‌گیری: عوامل بسیاری بر ارتباط میان بیماران و ارائه‌کنندگان خدمات مراقبت سلامت مؤثر است که از آن‌ها می توان به زبان و فرهنگ اشاره کرد.
واژه‌های کلیدی: شایستگی فرهنگی، طرح پژوهش، فراتحلیل، گردشگری پزشکی
متن کامل [PDF 823 kb]   (705 دریافت)    
نامه: اصيل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/5 | پذیرش: 1400/3/31 | انتشار: 1400/3/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Basouli M, Derakhsh S, Asadi M M. Cultural Indicators of Medical Tourists Attraction: Interpretive Structural Modeling. Iran J Cult Health Promot 2021; 5 (1) :72-82
URL: http://ijhp.ir/article-1-392-fa.html

باصولی مهدی، درخش سعیده، اسعدی میرمحمد. شاخص‌های فرهنگی جذب گردشگران سلامت: مدل‌سازی ساختاری تفسیری. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1400; 5 (1) :72-82

URL: http://ijhp.ir/article-1-392-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4710