[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
اخلاق انتشار::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 428-421 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش تحصیلات تکمیلی در ایران و مسیر کیفیت
سیدحسن مقدم‌نیا ، مسلم بهادری ، حمید مقدسی
عضو پیوسته گروه علوم پایه فرهنگستان علوم پزشکی
چکیده:   (2635 مشاهده)
هدف و زمینه: با توجه به اهمیت آموزش تحصیلات تکمیلی و فارغ‌التحصیلان آن در تولید علم و ثروت برای جامعه، مطالعه حاضر توسط گروه علوم پایه فرهنگستان علوم پزشکی با هدف بررسی توان گروه‌های آموزشی برای آموزش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی طی یک دوره هفت ساله (1388 تا 1395) انجام گرفت.
روش: در این مطالعه توصیفی، متغیر اصلی پژوهش عبارت بود از: وضعیت گروه‌های دارای رشته‌های تحصیلات تکمیلی و زیر متغیرهای آن عبارت بودند از: چگونگی اهداف و جایگاه سازمانی گروه آموزشی، وضعیت اعضای هیئت علمی، چگونگی فرایند یاددهی و یادگیری، چگونگی امکانات و تجهیزات آموزشی دانشکده، چگونگی وضعیت طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌ها.
9 گروه آموزشی برخوردار از تحصیلات تکمیلی از هر یک از چهار دانشگاه علوم پزشکی تیپ یک کشور شامل: شهید بهشتی، ایران، مشهد، تهران مجموعاً 36 گروه به عنوان نمونه معرف پژوهش برای بازه زمانی 1388 تا 1395 در نظر گرفته شدند.
یافته‌ها: به‌طورکلی یافته‌های این مطالعه حاکی از آن است که در مجموع وضعیت دانشگاه‌های تحت مطالعه قابل قبول است؛ اما با توجه به امکانات و بودجه‌ای که همه آن‌ها در اختیار دارند انتظارات دانشگاه‌های رتبه یک را برآورده نمی‌کنند. در مجموع باید گفت وقتی وضعیت رشته‌های تحصیلات تکمیلی چهار دانشگاه رتبه یک کشور کمتر از 70 درصد باشد به نظر می‌رسد نمی‌توان وضعیت بهتری را نسبت به این دانشگاه‌ها از دانشگاه‌های تیپ دو و سه توقع داشت.
نتیجه‌گیری: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور می‌بایست به دنبال راهکارهای اساسی به منظور ارتقا کیفیت آموزش تحصیلات تکمیلی متناسب با ماموریت دانشگاه‌های نسل سوم و بلکه چهارم باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، دوره‌های تحصیلات تکمیلی، کیفیت فراگیر در آموزش عالی، مدرک‌گرایی
متن کامل [PDF 380 kb]   (863 دریافت)    
نامه: مروري | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/21 | پذیرش: 1398/12/29 | انتشار: 1398/12/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghaddam-Nia S H, Bahadori M, Moghaddasi H. Graduate Education in Iran and Quality Path. Iran J Cult Health Promot 2020; 3 (4) :421-428
URL: http://ijhp.ir/article-1-249-fa.html

مقدم‌نیا سیدحسن، بهادری مسلم، مقدسی حمید. آموزش تحصیلات تکمیلی در ایران و مسیر کیفیت. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1398; 3 (4) :421-428

URL: http://ijhp.ir/article-1-249-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4710