تحقق مرجعیت علمی رویکردی کلیدی برای خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی
|
|
|
|
چکیده: (2748 مشاهده) |
زمینه و هدف: کشور ایران به حرکتی همه جانبه برای رسیدن به هدف انقلاب اسلامی که همانا تشکیل تمدن نوین اسلامی است نیاز دارد. در این مقاله تلاش شده است تا با بهره جستن از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مراحل و چگونگی دستیابی به این هدف تبیین شود. مرجعیت علمی به عنوان رویکردی کلیدی و ابزاری قدرتمند در پرتو قرآن و عترت اسلامی میتواند به خودسازی وجامعه پردازی منجر شود که این مهم نهایتاً به تمدنسازی ختم خواهد شد. در این مقاله تعاملی به صورت بنیادین مورد بحث قرار میگیرد که بتواند دانشگاهها و حوزههای علمیه را در چارچوبی ساختارمند برای رسیدن به هدف مرجعیت علمی قرار دهد.
روش کار: با روش مرور کتابخانهای و ثبت تجربیات افراد خبره و استفاده از منابع علمی موجود مطالب جمعآوری شده است.
یافتهها: چرخه ساختار وجودی انسان به بررسی ادراکات (شامل حس، خیال، وهم و عقل) و عمل انسان می پردازد. علم بهدست آمده میتواند انسان را به سمت رشد و یا غی(سقوط) سوق دهد. تفکر ابزار اصلی پژوهشها، کشفیات، اختراعات و .. است که اگر در پرتو ایمان قرار گیرد و برپایه فهوای دین مبین اسلام و اصول فطرتمان باشد، آنوقت علم و دانش محصول شده به سمت رشد خواهد بود و این علم که نتیجه خودسازی عالمان بوده است به عملهایی برپایه ساختار وجودی انسان تبدیل خواهد شد که جامعهپرداز است و در شکلگیری تمدن اسلامی حایز اهمیت خواهد بود.
نتیجهگیری: مرجعیت علمی بهعنوان رویکرد و ابزاری مهم در پیشبرد اهداف عالیه مشخص شده در بیانیه گام دوم محسوب میشود. این مهم میتواند به خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی کمک بزرگی کند. اندیشکدههای قرآنی و دینی و مراکز علمی و پژوهشی کشور با همکاری و تعاملی تنگاتنگ بر پایه ساختار وجودی انسان میتوانند عالمانی تربیت کنند که به تحقق مرجعیت علمی رشدآور کمک کنند. |
|
واژههای کلیدی: مرجعیت علمی، دولت اسلامی، خودسازی (اسلام)، جامعهپردازی، تمدن اسلامی، ساختار وجودی انسان |
|
متن کامل [PDF 376 kb]
(728 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروري |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/10/14 | پذیرش: 1398/10/14 | انتشار: 1398/10/14
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|