نقش و جایگاه علوم میان رشتهای در مرجعیت علمی نظام علم و فناوری و نوآوری سلامت
|
محمدمهدی رضایی ، پیمان فلسفی  |
معاون آموزشی، پژوهشی هسته گزینش مرکزی کشور |
|
چکیده: (2678 مشاهده) |
زمینه و هدف: یکی از ابزارهایی که میتواند در رشد و توسعه تمامی علوم، بهویژه علوم انسانی نقش داشته باشد، توسعه مطالعات میان رشتهای است در این مقاله با هدف بررسی نقش و جایگاه علوم میان رشتهای در مرجعیت علمی سعی شده با بهرهگیری ازنظرات صاحبنظران مختلف از زوایای مختلفی به این موضوع نگریسته شود.
روش کار: مطالعه کیفی است و با مصاحبه نیمه ساختاریافته، نظرات خبرگان این حوزه گرفته شده است. سپس کدگذاری و تحلیل محتوا انجام گرفته است.
یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان میدهد از نظر خبرگان، مقوله «توسعه میانرشتهایها» با اختصاص جایگاه دوازدهم در میان عوامل شانزدهگانه رشد و توسعه علوم انسانی فینفسه نقش چندان مؤثری در رشد و توسعه این علوم در ایران ندارد و کارآمدی این ابزار، مستلزم تأمین شرایط مهمتری همچون تأمین فضای باز فکری در دانشگاهها و استقلال جامعه علمی است.
نتیجهگیری: توسعه مطالعات میان رشتهای درصورتی که به همافزایی علمی صاحبنظران رشتههای مرتبط در حوزه علوم انسانی و نیز ارتقای توانمندی علمی استادان، دانشجویان و پژوهشگران و کاربردیتر شدن علوم انسانی در کشور منجر شود، میتواند در رشد و توسعه علوم انسانی و اجتماعی مؤثر واقع شود. |
|
واژههای کلیدی: ایران، پژوهش میانرشتهای، دانشگاهها، علوم انسانی |
|
متن کامل [PDF 324 kb]
(928 دریافت)
|
نامه: مروري |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/10/14 | پذیرش: 1398/10/14 | انتشار: 1398/10/14
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|