پیشنویس نقشه راه فناوریهای همگرا در دانشگاههای علوم پزشکی برای کسب مرجعیت علمی
|
ایرج نبیپور |
|
|
چکیده: (2703 مشاهده) |
زمینه و هدف: فناوریهای همگرا که حاصل گذار از مرز رشتهای و یکپارچهسازی ابزارها و روشهای علمی در گسترهای از علوم سلامت، فیزیک، ریاضیات، علوم محاسبهای، رشتههای مهندسی است، نقش بیهمتایی در رشد و توسعه پزشکی نوین و خلق رشتههای جدید فراهم آوردهاند. بیشک پیشگامی در فناوریهای همگرا میتواند دانشگاههای علوم پزشکی کشور را در کسب مرجعیت علمی شتاب دهد.
روش کار: از چارچوب مشترک نقشه راه همگرایی پیشنهادی گروه راهبردی آلبرایت که شامل چهارگام است، برای تدوین نقشه راه فناوریهای همگرا در دانشگاههای علوم پزشکی کشور استفاده شد. گام اول، تعریف و باز نمودن گستره فناوریهای همگراست؛ در گام دوم، مسیر حرکت فناوریهای همگرا براساس ساختار و عناصر ترسیم میشود؛ در گام سوم از مهمترین فناوریهایی پرده برداری میشود که میتوانند رقابتپذیری را در سطح بالا ابقاء کنند؛ در گام چهارم، برنامه عملیاتی و نظام سرمایهگذاری، ارائه میشود.
یافتهها: گسترههای فناوریهای همگرا در رهیافتهایی که پتانسیل زایش فناوریهای همگرا را دارند شامل، فزونی فیزیکی (زیست پزشکی)، فزونی (تقویت) سیستم عصبی/مغزی، بیولوژی سینتتیک، هوش مصنوعی و رباتیک، همکنشگاه ماشین ـ انسان، پزشکی سیستمی (پزشکی شبکهای)، بیولوژی سیستمی، پزشکی فرا دقیق و زیست حسگرها هستند. در طرح عملیاتی و راهبرد سرمایهگذاری تشکیل گروههای میان رشتهای، کمیته همگرایی، آزمایشگاههای میان رشتهای، مرکز دیدهبانی فناوریهای همگرا، ایجاد پلاتفورم (سکو) فناوریهای همگرا، جایزه همگرایی، تدوین پروژههای کلان پیشاهنگ در زمینه همگرایی، آموزش همگرایی و تربیت نسل جوان پژوهشگر میان رشتهای و سرمایهگذاری بر پایه گسترههای فناوریهای همگرا، باید مورد توجه قرار گیرند.
نتیجهگیری: در تدوین نقشه راه فناوری برای دانشگاههای علوم پزشکی باید بر ماهیت سیستمی پزشکی و بیولوژی در گستره پژوهشهای زیست پزشکی و یکپارچهسازی امیکسهای (omics) دهگانه در پزشکی فرادقیق، تأکید ورزید و همچنین به برهم کنش انسان-ماشین، هوش مصنوعی و رباتیک و کاربرد فناوریهای امیکس در علوم اعصاب نیز توجه ویژه نشان داد تا بتوان در مرز دانش برای کسب مرجعیت علمی به رقابت پرداخت. |
|
واژههای کلیدی: فناوریهای همگرا، تجزیهوتحلیل سیستمها، پزشکی فرادقیق، فناوریهای امیکس |
|
متن کامل [PDF 806 kb]
(1603 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروري |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/10/14 | پذیرش: 1398/10/14 | انتشار: 1398/10/14
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|