[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
اخلاق انتشار::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
ISSN
p-ISSN: 2645-8233
e-ISSN: 2645-5943
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: پاییز ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
ارتقای تاب‌آوری در نظام آموزشی ایران در شرایط پساجنگ
کامران باقری لنکرانی ، محمدحسین تقدیسی ، لادن ناز زاهدی ، مریم خیام‌زاده
متخصص پزشکی اجتماعی، فرهنگستان علوم پزشکی، تهران، ایران
چکیده:   (16 مشاهده)
زمینه و هدف: تاب‌آوری در نظام آموزشی به معنای توانایی مقابله با بحران‌هایی همچون جنگ، بلایای طبیعی و همه‌گیری‌ها است؛ بحران‌هایی که یادگیری و سلامت‌روان دانش‌آموزان را تهدید می‌کنند. این پژوهش با تأکید بر عوامل مؤثر و ارائه راهکارهای کاربردی، به بررسی ارتقای تاب‌آوری آموزشی در شرایط پساجنگ می‌پردازد.
روش: مطالعه حاضر یک پژوهش کیفی است که با استفاده از روش بحث گروهی متمرکز و با مشارکت اعضای هیئت علمی، مسئولان و کارشناسان ارشد حوزه‌های آموزش و سلامت در فرهنگستان علوم پزشکی انجام شد. داده‌ها از طریق ضبط و یادداشت‌برداری گردآوری، سپس پیاده‌سازی و کدگذاری شدند. تحلیل مضمون برای شناسایی محورهای اصلی منجر به کار رفت.
یافته‌ها: تحلیل داده‌های حاصل از بحث گروهی متمرکز پنج محور کلیدی برای ارتقای تاب‌آوری نظام آموزشی در شرایط پساجنگ را آشکار ساخت: مدیریت و سیاست‌گذاری آموزشی با تأکید بر هماهنگی ملی؛ منابع انسانی و ظرفیت‌سازی شامل آموزش و بازآموزی معلمان؛ زیرساخت‌ها و امکانات آموزشی از طریق بازسازی و بهره‌گیری از فناوری؛ حمایت‌های روانی ـ اجتماعی برای دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها؛ و مشارکت و انسجام اجتماعی به‌منظور تقویت اعتماد و همبستگی. این محورها تصویری جامع از ابعاد چندگانه تاب‌آوری آموزشی را ارائه می‌کنند.
نتیجه‌گیری: تاب‌آوری نظام آموزشی در شرایط پساجنگ فراتر از بازسازی فیزیکی است و نیازمند مدیریت هماهنگ، منابع انسانی توانمند، زیرساخت مقاوم، حمایت روانی ـ اجتماعی و مشارکت جامعه است. اجرای این مؤلفه‌ها تداوم یادگیری، تقویت سرمایه اجتماعی و بازسازی اعتماد عمومی را تضمین می‌کند.
واژه‌های کلیدی: آسیب‌های مرتبط با جنگ، آموزش، تاب‌آوری، سلامت روان
متن کامل [PDF 703 kb]   (6 دریافت)    
نامه: اصيل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1404/8/23 | پذیرش: 1404/8/25 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/10/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4732