[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
اخلاق انتشار::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: بهار ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مسیر پذیرش نظام ارجاع در پیچ‌ و خم اعتماد به پزشکان عمومی
فاطمه پازیار ، سعید نجبا ، محمد آزادی احمدآبادی ، محمدسعید صفاری ، الیاس هادیان شیوا ، حمید ایزدبخش
سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشگر هسته سلامت مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)، تهران، ایران
چکیده:   (3 مشاهده)
زمینه و هدف: نظام ارجاع با هدف ارتقای کارایی و کیفیت خدمات سلامت، بر دو رکن اصلی «مدیریت سلامت و سطح‌بندی خدمات توسط پزشک عمومی» و «بازگشت به سطح اول و ادامه درمان نزد پزشک عمومی» استوار است. در جوامعی با مراجعه مستقیم به پزشکان متخصص، اجرای این نظام نیازمند تغییر در رفتار جستجوی مراقبت و تقویت اعتماد به پزشکان عمومی به عنوان محور آن است. این پژوهش با هدف سنجش پذیرش ارکان نظام ارجاع و ارتباط آن با اعتماد به پزشکان عمومی، بر پایه داده‌های یک پیمایش ملی انجام شده است.
روش: این پژوهش با استفاده از پرسش‌نامه و در بستر پانل ملی بر خط در تیرماه ۱۴۰۳ انجام شد. داده‌ها از ۱۵۰۴ پاسخ‌دهنده گردآوری و با نرم‌افزار SPSS تحلیل شد. پذیرش نظام ارجاع در قالب 2 گویه و اعتماد به پزشک عمومی با 5 گویه سنجیده شد.
یافته‌ها: حدود دوسوم پاسخ‌دهندگان با «مدیریت سلامت و سطح‌بندی خدمات توسط پزشک عمومی» و نیمی با «بازگشت به سطح اول و ادامه درمان نزد پزشک عمومی» موافق نیستند. در مجموع 6/38 درصد هر دو رکن نظام ارجاع را می‌پذیرند و سایرین یک یا دو رکن آن را قبول ندارند. بین مؤلفه‌های اعتماد به پزشک عمومی و پذیرش ارکان نظام ارجاع نیز روابط معناداری مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: اجرای مؤثر نظام ارجاع از نظر پذیرش مردمی با چالش‌هایی مواجه است و افزایش اعتماد به پزشکان عمومی، نقش مهمی در پذیرش آن دارد. بنابراین سیاست‌های مبتنی بر مشارکت و اعتمادسازی می‌تواند مسیر استقرار مؤثر نظام ارجاع را تسهیل نماید.
واژه‌های کلیدی: ارجاع و مشاوره، اعتماد، پزشکان عمومی، روابط پزشک - بیمار
متن کامل [PDF 1008 kb]   (5 دریافت)    
نامه: اصيل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1404/1/28 | پذیرش: 1404/3/3 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/4/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4714