| الزامات تحول بنیادین در نظام آموزش عالی سلامت: تبیین، تحلیل و رهیافت سیاستهای کلی سلامت در حوزه آموزش پزشکی
گزارش تحلیلی 1: ابعاد پیشرفت در آموزش عالی سلامت | 
								
								  | محمدعلی محققی    ،    سیدجمالالدین سجادیجزی    ،    باقر لاریجانی    ،    حسن ابوالقاسمی    ،    سیدحسن امامی رضوی    ،    کامران باقریلنکرانی    ،    نرگس تبریزچی    ،    فریدون عزیزی    ،    محمد غفرانی    ،    سیدمحسن فروتن    ،    سیدمحمدرضا کلانترمعتمدی    ،    سیدرضا مجدزاده    ،    سیدعلیرضا مرندی    ،    حسین ملکافضلی    ،    ایرج نبیپور    ،    محمدحسین نیکنام    | 
								
								  | عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (4556 مشاهده) | 
								
								  | چکیده زمینه و هدف:حوزه آموزش پزشکی دلیل برخورداری از زمینههای بالقوه و توانمندیهای تخصصی، در همه امور سلامت جامعه تأثیرگذار است. وظایف خطیر تأمین و ارتقای سرمایه انسانی سلامت، پاسخگویی مسئولانه به نیازهای اجتماعی، شناسایی، ریشهیابی و حل مسایل و معضلات نظام خدمات و مراقبتهای سلامت، ارتقای سطح فرهنگ سلامت جامعه، ارتقای سلامت با راهبرد پژوهش، تولید علم و فناوری مورد نیاز حوزه سلامت، و مشارکت در پیشرفت نظام علم و فناوری با الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت3، برعهده این نظام آموزشی است. این مطالعه با هدف تبیین و رهیافت بندهای اول و 13 و نیز سایر مفاهیم مرتبط از سند سیاستهای کلی سلامت (در این گزارش منبعد از واژه " سیاستهای کلی" استفاده خواهد شد)، انجام شده است. این گزارش بخش اول از سلسله گزارشات تحلیلی در باب نظام آموزش عالی سلامت است و در گزارشات آتی تداوم خواهد داشت
 روش: برای تحلیل مفاهیم مشترک و متناظر، از سایر اسناد (چشمانداز بیست ساله نظام جمهوری اسلامی ایران، نقشه جامع علمی کشور، نقشه جامع علمی سلامت، دانشگاه اسلامی، سیاستهای کلی نظام علم و فناوری، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و سایر اسناد توسعه علم و فناوری)، منابع علمی و دیدگاه های نخبگانی استفاده شده است. "مؤلفههای پیشرفت علمی در حوزه سلامت (کمی – کیفی –علمی – فرهنگی – پژوهشی – فناوری - مدیریتی و معنوی4)"، تحلیل شده است. در هر مؤلفه، ضمن بیان اجمالی یا تفصیلی موضوع پیشرفت، تحلیل تک متغیری و در مؤلفههای کلان توسعه کمی و کیفی، بهدنبال تحلیلهای تک متغیری، تحلیل چند متغیری "چند عاملی" ارائه شده است. در انتهای گزارش تحلیل چند متغیری همه مؤلفهها با هم، ارائه و گزارش با اشاراتی به الزامات (توصیههای راهبردی و کاربردی) به انتها خواهد رسید
 یافتهها: مفاهیم تحول و پیشرفت در نظام آموزش پزشکی کشور، براساس سیاستهای کلی سلامت (خاصه بندهای 1 و 13) و سایر اسناد راهبردی پیشرفت آموزش عالی ترسیم شده است.
 نتیجهگیری: پیشرفت علمی در حوزه سلامت در افق سیاست های کلی سلامت، در نگرش نظامواره1، با فرایندهای بسیاری (کمی – کیفی – علمی – فرهنگی – پژوهشی – فناوری - مدیریتی و معنوی) رابطه متقابل و نظاممند دارد.
 
 
 
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  آموزش پزشکی، آموزش فارغ التحصیلان پزشکی، سیاست گذاری، سیاست بهداشت | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 1095 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (1170 دریافت) | 
								
								  | نامه:  مروري |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1398/3/7 | پذیرش: 1398/3/7 | انتشار: 1398/3/7
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
                                
                                |  | 
								
								  |  |