[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 3 - ( پاييز 1397 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 354-388 برگشت به فهرست نسخه ها
الزامات تحول بنیادین در نظام آموزش عالی سلامت: تبیین، تحلیل و رهیافت سیاست‌های کلی سلامت در حوزه آموزش پزشکی گزارش تحلیلی 1: ابعاد پیشرفت در آموزش عالی سلامت
چکیده:   (205 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف:حوزه آموزش پزشکی دلیل برخورداری از زمینه‌های بالقوه و توانمندی‌های تخصصی، در همه امور سلامت جامعه تأثیرگذار است. وظایف خطیر تأمین و ارتقای سرمایه انسانی سلامت، پاسخگویی مسئولانه به نیازهای اجتماعی، شناسایی، ریشه‌یابی و حل مسایل و معضلات نظام خدمات و مراقبت‌های سلامت، ارتقای سطح فرهنگ سلامت جامعه، ارتقای سلامت با راهبرد پژوهش، تولید علم و فناوری مورد نیاز حوزه سلامت، و مشارکت در پیشرفت نظام علم و فناوری با الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت3، برعهده این نظام آموزشی است. این مطالعه با هدف تبیین و رهیافت بندهای اول و 13 و نیز سایر مفاهیم مرتبط از سند سیاست‌های کلی سلامت (در این گزارش منبعد از واژه " سیاست‌های کلی" استفاده خواهد شد)، انجام شده است. این گزارش بخش اول از سلسله گزارشات تحلیلی در باب نظام آموزش عالی سلامت است و در گزارشات آتی تداوم خواهد داشت
روش: برای تحلیل مفاهیم مشترک و متناظر، از سایر اسناد (چشم‌انداز بیست ساله نظام جمهوری اسلامی ایران، نقشه جامع علمی کشور، نقشه جامع علمی سلامت، دانشگاه اسلامی، سیاست‌های کلی نظام علم و فناوری، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سایر اسناد توسعه علم و فناوری)، منابع علمی و دیدگاه های نخبگانی استفاده شده است. "مؤلفههای پیشرفت علمی در حوزه سلامت (کمی کیفی علمی فرهنگی پژوهشی فناوری - مدیریتی و معنوی4)"، تحلیل شده است. در هر مؤلفه، ضمن بیان اجمالی یا تفصیلی موضوع پیشرفت، تحلیل تک متغیری و در مؤلفه‌های کلان توسعه کمی و کیفی، به‌دنبال تحلیل‌های تک متغیری، تحلیل چند متغیری "چند عاملی" ارائه شده است. در انتهای گزارش تحلیل چند متغیری همه مؤلفه‌ها با هم، ارائه و گزارش با اشاراتی به الزامات (توصیه‌های راهبردی و کاربردی) به انتها خواهد رسید
یافته‌ها: مفاهیم تحول و پیشرفت در نظام آموزش پزشکی کشور، براساس سیاست‌های کلی سلامت (خاصه بندهای 1 و 13) و سایر اسناد راهبردی پیشرفت آموزش عالی ترسیم شده است.
نتیجه‌گیری: پیشرفت علمی در حوزه سلامت در افق سیاست های کلی سلامت، در نگرش نظام‌واره1، با فرایندهای بسیاری (کمی کیفی علمی فرهنگی پژوهشی فناوری - مدیریتی و معنوی) رابطه متقابل و نظام‌مند دارد.
 


 
واژه‌های کلیدی: آموزش - آموزش پزشکی – سیاست - سیاست کلی – الزام – راهبرد – ساختار – فرایند – محتوا – رفتار – توسعه – کمی – کیفی – هدفمندی – کارآمدی - سلامت محوری – پاسخگویی – عدالت - نیازمحوری
متن کامل [PDF 1143 kb]   (49 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۷ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۷ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۷
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Essential Evolution Requirements in the Higher Health Education System: An explanation, analysis and approach of “General Health Policies” in the field of medical education. 3. 2019; 2 (3) :354-388
URL: http://ijhp.ir/article-1-105-fa.html

الزامات تحول بنیادین در نظام آموزش عالی سلامت: تبیین، تحلیل و رهیافت سیاست‌های کلی سلامت در حوزه آموزش پزشکی گزارش تحلیلی 1: ابعاد پیشرفت در آموزش عالی سلامت . 1. 1397; 2 (3) :354-388

URL: http://ijhp.ir/article-1-105-fa.html



دوره 2، شماره 3 - ( پاييز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937