الزامات تحول بنیادین در نظام آموزش عالی سلامت: تبیین، تحلیل و رهیافت سیاستهای کلی سلامت در حوزه آموزش پزشکی
گزارش تحلیلی 1: ابعاد پیشرفت در آموزش عالی سلامت
|
محمدعلی محققی ، سیدجمالالدین سجادیجزی ، باقر لاریجانی ، حسن ابوالقاسمی ، سیدحسن امامی رضوی ، کامران باقریلنکرانی ، نرگس تبریزچی ، فریدون عزیزی ، محمد غفرانی ، سیدمحسن فروتن ، سیدمحمدرضا کلانترمعتمدی ، سیدرضا مجدزاده ، سیدعلیرضا مرندی ، حسین ملکافضلی ، ایرج نبیپور ، محمدحسین نیکنام |
عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی |
|
چکیده: (3698 مشاهده) |
چکیده
زمینه و هدف:حوزه آموزش پزشکی دلیل برخورداری از زمینههای بالقوه و توانمندیهای تخصصی، در همه امور سلامت جامعه تأثیرگذار است. وظایف خطیر تأمین و ارتقای سرمایه انسانی سلامت، پاسخگویی مسئولانه به نیازهای اجتماعی، شناسایی، ریشهیابی و حل مسایل و معضلات نظام خدمات و مراقبتهای سلامت، ارتقای سطح فرهنگ سلامت جامعه، ارتقای سلامت با راهبرد پژوهش، تولید علم و فناوری مورد نیاز حوزه سلامت، و مشارکت در پیشرفت نظام علم و فناوری با الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت3، برعهده این نظام آموزشی است. این مطالعه با هدف تبیین و رهیافت بندهای اول و 13 و نیز سایر مفاهیم مرتبط از سند سیاستهای کلی سلامت (در این گزارش منبعد از واژه " سیاستهای کلی" استفاده خواهد شد)، انجام شده است. این گزارش بخش اول از سلسله گزارشات تحلیلی در باب نظام آموزش عالی سلامت است و در گزارشات آتی تداوم خواهد داشت
روش: برای تحلیل مفاهیم مشترک و متناظر، از سایر اسناد (چشمانداز بیست ساله نظام جمهوری اسلامی ایران، نقشه جامع علمی کشور، نقشه جامع علمی سلامت، دانشگاه اسلامی، سیاستهای کلی نظام علم و فناوری، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و سایر اسناد توسعه علم و فناوری)، منابع علمی و دیدگاه های نخبگانی استفاده شده است. "مؤلفههای پیشرفت علمی در حوزه سلامت (کمی – کیفی –علمی – فرهنگی – پژوهشی – فناوری - مدیریتی و معنوی4)"، تحلیل شده است. در هر مؤلفه، ضمن بیان اجمالی یا تفصیلی موضوع پیشرفت، تحلیل تک متغیری و در مؤلفههای کلان توسعه کمی و کیفی، بهدنبال تحلیلهای تک متغیری، تحلیل چند متغیری "چند عاملی" ارائه شده است. در انتهای گزارش تحلیل چند متغیری همه مؤلفهها با هم، ارائه و گزارش با اشاراتی به الزامات (توصیههای راهبردی و کاربردی) به انتها خواهد رسید
یافتهها: مفاهیم تحول و پیشرفت در نظام آموزش پزشکی کشور، براساس سیاستهای کلی سلامت (خاصه بندهای 1 و 13) و سایر اسناد راهبردی پیشرفت آموزش عالی ترسیم شده است.
نتیجهگیری: پیشرفت علمی در حوزه سلامت در افق سیاست های کلی سلامت، در نگرش نظامواره1، با فرایندهای بسیاری (کمی – کیفی – علمی – فرهنگی – پژوهشی – فناوری - مدیریتی و معنوی) رابطه متقابل و نظاممند دارد.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش پزشکی، آموزش فارغ التحصیلان پزشکی، سیاست گذاری، سیاست بهداشت |
|
متن کامل [PDF 1095 kb]
(888 دریافت)
|
نامه: مروري |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/7 | پذیرش: 1398/3/7 | انتشار: 1398/3/7
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|