[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
اخلاق انتشار::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1402 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 640-631 برگشت به فهرست نسخه ها
ترجمان دانش در آموزش پزشکی ایران
شراره اسکندریه ، سجاد قانع عزآبادی ، رضا شیرکوهی ، بهاره یزدی زاده ، محمدعلی صحراییان
مرکز تحقیقات ام اس، پژوهشکده علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (933 مشاهده)
زمینه و هدف: چالش چگونگی انتقال دانش به عرصه را باید در ترجمان دانش که شامل تولید، انتشار و به‌کارگیری دانش است، پاسخ گفت. ادغام آموزش ترجمان دانش در کوریکولوم پزشکی، می­تواند نویدبخش بهبود مراقبت باشد. در این گفتار به بررسی اهمیت آموزش ترجمان دانش در پزشکی، مرور این فرآیند در حوزه آموزش پزشکی در ایران و سایر کشورها، توصیف چالش‌های اجرایی آن و در نهایت ارائه استراتژی‌ها برای ایجاد ظرفیت برقراری آن می­پردازیم.
روش: منابع مستند در پایگاه­های جست­وجوی معتبر داخلی و بین­المللی در فاصله سال‌های 2010 تا 2022 به شیوه مطالعه مروری نقلی مورد استفاده قرار گرفتند. کلیدواژه­های مورد جست­وجو 5 مرحله اصلی توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت در سال2004 (شامل: 1. چه پیامی، 2. به که، 3. توسط که، 4. چگونه، 5. با چه اثری) را پوشش دادند.
یافته‌ها: امروزه شکی درباره اینکه نظام آموزشی علوم پزشکی نیازمند تغییر است وجود ندارد و اتفاق‌نظر براین است که ساختار فعلی آموزش جوابگوی نیازهای روزافزون جامعه عمومی و پزشکی نیست. اجرای ترجمه دانش در محیط­های مرتبط با سلامت (چه در بالین و چه در آموزش) یک فرآیند پیچیده و پر مانع است که نیاز به آمادگی در سطوح فردی، سازمانی و متنی دارد.
نتیجه‌گیری: استفاده از ترجمان دانش در برنامه‌های درسی در سراسر رشته‌ها و در سراسر پیوستار آموزش پزشکی توصیه می‌شود. همچنین، مسئولان باید با انتخاب و اعمال حداقل یک یا دو استراتژی ترجمان دانش در سطوح سازمانی و ایجاد مشوق در سطح فردی، به ارزیابی آموزش و مراقبت بپردازند.
واژه‌های کلیدی: آموزش پزشکی، برنامه آموزشی، برنامه‌ریزی راهبردی، تدریس، مرور سیستماتیک
متن کامل [PDF 960 kb]   (215 دریافت)    
نامه: مروري | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/11 | پذیرش: 1402/12/12 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/12/27 | انتشار: 1402/12/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eskandarieh S, Ghane Ezabadi S, Shirkoohi R, Yazdizadeh B, Sahraian M A. Knowledge Translation in Medical Education in Iran. Iran J Cult Health Promot 2024; 7 (4) :631-640
URL: http://ijhp.ir/article-1-863-fa.html

اسکندریه شراره، قانع عزآبادی سجاد، شیرکوهی رضا، یزدی زاده بهاره، صحراییان محمدعلی. ترجمان دانش در آموزش پزشکی ایران. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1402; 7 (4) :631-640

URL: http://ijhp.ir/article-1-863-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4679