:: دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1402 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 597-590 برگشت به فهرست نسخه ها
جایگاه آموزش سلامت در کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم
نوشین برادری ، ادریس اسلامی
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
چکیده:   (164 مشاهده)
زمینه و هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی جایگاه آموزش سلامت در کتاب درسی سلامت و بهداشت پایه دوازدهم انجام شد.
روش:  نوع پژوهش، توصیفی و روش آن، تحلیل محتواست .جامعه آماری، کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم متوسطه سال تحصیلی 1400-1399 و نمونه آماری، کل کتاب می­باشد. ابزار گردآوری اطلاعات، سیاهه مؤلفه­های آموزش سلامت است. روایی ابزار، صوری و برای پایایی آن، از روش ویلیام اسکات استفاده شده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها از دو روش تعیین فراوانی و درصدگیری مؤلفه­ها و آنتروپی شانون بهره گرفته­شده است.
یافته‌ها: یافته­ها نشان می­دهد که 412 مورد ازمتن نوشتاری و فعالیت های یادگیری به مؤلفه­های آموزش سلامت اختصاص دارد که در متن نوشتاری، بیشترین فراوانی به مؤلّفه خودمراقبتی با 92 مورد ( 85/ 32 درصد) و کمترین فراوانی با 6 مورد به مؤلفه سلامت جسم (14/2 درصد) مربوط است و در فعالیت‌های یادگیری، بیشترین فراوانی به مؤلفه شناخت بیماری­ها با 37 مورد (03/28 درصد) و کمترین فراوانی با 5 مورد به مؤلفه سلامت محیط (78/3 درصد) مربوط است.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که طراحان و مؤلفان کتاب‌های درسی به صورت متوازن به هریک از مؤلفه‌های آموزش سلامت توجه نکرده‌اند و این امر باعث می‌شود برخی از ابعاد مهم آموزش سلامت تا اندازه‌ای مغفول واقع شوند. بنابراین، توزیع و پراکندگی برخی از شاخص‌های آموزش سلامت در این کتاب درسی نامناسب است.
واژه‌های کلیدی: آموزش بهداشت، خودمراقبتی، رفتار خطرناک، رژیم غذایی سالم
متن کامل [PDF 901 kb]   (38 دریافت)    
نوع مطالعه: اصيل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/3/8 | پذیرش: 1402/12/8 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/12/26 | انتشار: 1402/12/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها