[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 477-469 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش اضطراب کرونا ویروس (کووید-19) در پیش‌بینی علائم وسواسی دانشجویان
محمدمهدی مظهری ، اسحق رحیمیان بوگر
دکتری تخصصی روان‌شناسی سلامت
چکیده:   (1796 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش اضطراب کرونا در پیش‌بینی علائم وسواسی دانشجویان انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر کاربردی و از نظر ماهیت داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه دانشجویان دختر و پسر در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری که به شبکه‌های اجتماعی مانند واتسپ، شاد و ایتا و.... دسترسی داشتند که از بین افراد با توجه به ملاک‌های ورود و خروج تعداد 380 نفر با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس و براساس فرمول حجم نمونه M5+20 > M تاباچینگ و فیدل (2007) انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان مقیاس‌های وسواس فکری - عملی ییل براون (1989) (Y-BOCS) و اضطراب کرونا علی‌پور و همکاران (1399) را تکمیل کردند. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد خرد مقیاس‌های علائم روانی و جسمی از ابعاد اضطراب کرونا می‌توانند مدت‌ زمان، تداخل و میزان ناراحتی حاصله از علائم وسواسی را به طور معناداری پیش‌بینی کنند و همچنین تنها بعد روانی می‌تواند میزان مقاومت و کنترل در برابر علائم وسواسی را به‌طور معناداری پیش‌بینی کنند. در واقع با کاهش علائم روانی و جسمی اضطراب کرونا، علائم وسواسی در افراد کاهش می‌یابد.
نتیجه‌گیری: درمانگران، پژوهشگران و مشاوران تحصیلی از نتایج پژوهش حاضر می­‌توانند برای کاهش مشکلات روان‌شناختی افراد استفاده کنند و آنها را برای زندگی مطلوب در همه ابعاد روان‌شناختی (شناختی، انگیزشی و اجتماعی) آماده کنند.
واژه‌های کلیدی: اختلالات اضطرابی، دانشجویان، کووید-۱۹
متن کامل [PDF 362 kb]   (1099 دریافت)    
نوع مطالعه: اصيل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/16 | پذیرش: 1400/11/23 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/12/16 | انتشار: 1400/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazhari M M, Rahimian Boogar I. Role of Coronavirus (COVID-19) Anxiety Disorder in Predicting Obsessive-Compulsive Disorder in Students. Iran J Cult Health Promot 2022; 5 (4) :469-477
URL: http://ijhp.ir/article-1-440-fa.html

مظهری محمدمهدی، رحیمیان بوگر اسحق. بررسی نقش اضطراب کرونا ویروس (کووید-19) در پیش‌بینی علائم وسواسی دانشجویان. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1400; 5 (4) :469-477

URL: http://ijhp.ir/article-1-440-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.33 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645