[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
اخلاق انتشار::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 3 - ( پاييز 1399 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 337-312 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتقای نظام انتخاب استاد در آموزش عالی سلامت جستاری در شایستگی‌های استادان آموزش عالی سلامت
محمدعلی محققی ، سیدحسن امامی ‌رضوی ، غلامرضا پورمند ، نرگس تبریزچی ، محمد دبیرمقدم ، سیدجمال‌الدین سجادی‌جزی ، محمد شاهدی ، حسن ظهور ، سیدمحسن فروتن ، سیدمحمدرضا کلانتر معتمدی ، محمدعلی کی‌نژاد ، باقر لاریجانی ، سیدعلیرضا مرندی ، حسین ملک‌افضلی
عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، انستیتوکانسر، مرکزتحقیقات سرطان
چکیده:   (2088 مشاهده)
زمینه و هدف: به استناد سیاست‌های کلی سلامت، ارتقای نظام انتخاب استاد در آموزش عالی سلامت، متناسب با ارزش‌های اسلامی، اخلاق پزشکی و آداب حرفه‌ای، و نیازهای سلامت جامعه، ضروری و سرنوشت‌ساز است. هدف این مطالعه‌شناسایی، ترویج و نهادینه‌سازی مؤلفه‌های مؤثر بر در نظام آموزش عالی سلامت است. تحلیل و رهیافت سیاست‌ها و راهبردهای پیشرفت و تعالی در حوزه نظام انتخاب استادان، محور اختصاصی این مطالعه است. در شرایط جاری فرآیند جذب هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، که منبعث از دستورالعمل کشوری است، نیاز به ارتقا دارد. این مطالعه ناظر بر انتخاب جذب اصلح و شایسته‌ترین‌ها براساس معیارهای اسلامی، فرهنگی و اخلاق پزشکی (اعضای صالح متعهد و متخصص)، برای منصب حیاتی و سرنوشت‌ساز هیئت علمی در نظام آموزش عالی سلامت است.
روش: این مطالعه توصیفی و تحلیلی است و با بررسی اسناد بالا دستی، خاصه سیاست‌های کلی سلامت، بحث متمرکز گروهی و تلفیق نتایج با منتخبی از منابع کتابخانه‌ای تدوین شده است.
یافته‌ها: صلاحیت‌های استادان در سه گروه کلان و 14 زیرگروه‌شناسایی شد. شایستگی‌های ضروری کلان، شامل "تعهد"، "تخصص" و "مسئولیت‌پذیری اجتماعی" است، که در مراحل جذب و به‌کارگیری استاد، در آموزش عالی سلامت باید احراز شود. زیرگروه ‌های 14 گانه ارائه شده عبارتند از شایستگی‌های: عمومی ‌(فردی، خانوادگی، روان‌شناختی، اخلاقی، معنوی)؛ ارزشی (اسلامی ‌و انسانی)، علمی ‌(آموزشی خاصه آموزش جامعه‌نگر و آموزش مردم و بیماران - پژوهشی و فناوری)؛ حرفه‌ای (تلاش برای ارتقای سلامت جامعه و پیشگیری از بیماری‌ها ـ خدمات ـ عملکردی ـ مهارت‌آموزی)؛ اجتماعی (آشنایی و تجربه در زمینه تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت، سلامت اجتماعی، آموزش عمومی‌ سلامت، رفتار اجتماعی مناسب)، ارتباطی؛ مدیریتی و رهبری؛ رفتاری؛ مشاوره‌ای (به همتایان ـ مدیران ـ دانشجویان ـ سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان و جامعه)؛ فراملی و بین‌المللی؛ خلاقیت و نوآوری؛ الهام‌بخشی و الگو بودن؛ انگیزشی و خود تنظیمی؛ و قابلیت‌های استثنایی و نخبگانی (3-2).
نتیجه‌گیری: در نظام آموزش عالی، استاد باید محور تجلی و درخشش ارزش‌ها، هدایت تحولات و عامل سرنوشت‌ساز برای تحقق اهداف و آرمان‌های تعلیم و تربیت باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش پزشکی، آموزش فارغ‌التحصیلان پزشکی، کادر آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 882 kb]   (736 دریافت)    
نامه: مروري | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/19 | پذیرش: 1399/10/1 | انتشار: 1399/10/1
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohagheghi M A, Emami Razavi S H, Pourmand G R, Tabrizchi N, Dabir Moghaddam M, Sajjadi Jazi S J, et al . Improving Teacher Selection System in Higher Health Education, Collecting Essays on Teachers' Competencies in Higher Health Education. Iran J Cult Health Promot 2021; 4 (3) :312-337
URL: http://ijhp.ir/article-1-322-fa.html

محققی محمدعلی، امامی ‌رضوی سیدحسن، پورمند غلامرضا، تبریزچی نرگس، دبیرمقدم محمد، سجادی‌جزی سیدجمال‌الدین، و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران.. ارتقای نظام انتخاب استاد در آموزش عالی سلامت جستاری در شایستگی‌های استادان آموزش عالی سلامت. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1399; 4 (3) :312-337

URL: http://ijhp.ir/article-1-322-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( پاييز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4710