نگرش فلسفی ـ فقهی کلان به مقوله سلامت معنوی از منظر اسلام (قسمت سوم)
|
علیرضا اعرافی |
|
|
چکیده: (1486 مشاهده) |
زمینه و هدف: هدف این مقاله، تبیین نظریه جامع معنویت از منظر اسلام است. این نظریه واجد ابعاد «کلامی فلسفی»، «فقهی حقوقی»، «اخلاقی ارزشی» و «تاریخی تمدنی» است و علاوه بر تعالیبخشی معنوی، میتواند در پیشگیری و درمان نابهسامانیهای جسمی، روحی، روانی و اجتماعی به کار گرفته شود.
روش: این نوشتار با استفاده از قرآن کریم، نهجالبلاغه و متون و مستندات مذهبی تدوین شده است.
یافتهها: بنا بر نظریه کلان معنویت از نگاه اسلام و اهلبیت علیهمالسلام معنویت دارای ویژگیهای زیر است:
فراساحتی، جامع عاطفه، عقلانیت و استدلال، جامع ابعاد دنیوی و اخروی، دارای ابعاد درونی و مناسکی، جامع ابعاد فردی و اجتماعی، دارای اهتمام به سلامت جسمی، روحی و روانی، عجین با سبک زندگی و الهامبخش زیست معنوی، القاکننده حس معنوی در لایههای درونی و ماورایی، نظاموار، منسجم، متوازن، ضابطهمند، برخوردار از توحیدی و قدسی، اتصال به ولایت الهی، فطری و در عین حال اختیاری، دارای مراتب و برخوردار از بعد درمانی و تعالیبخش.
نتیجهگیری: نظریه کلان معنویت اسلامی، علاوه بر تعالیبخشی میتواند در درمان و پیشگیری مشکلات جسمی، روحی، روانی و اجتماعی نیز به کار رود. شایسته است این نظریه به کمک نگرش اجتهادی استخراج شود و تمام پژوهشها و اقدامات حوزه سلامت معنوی مبتنی بر این نظریه انجام شود. |
|
واژههای کلیدی: اسلام، سلامت معنوی، سلامتی، معنویت |
|
متن کامل [PDF 269 kb]
(545 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروري |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/12/19 | پذیرش: 1399/10/1 | انتشار: 1399/10/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|