مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم مالی، مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
چکیده: (575 مشاهده)
زمینه و هدف: در سالهای اخیر تقاضا برای طب سنتی در سراسر جهان افزایش یافته است؛ اما هنوز پژوهش جامعی که به بررسی چرایی این استقبال بپردازد صورت نگرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی دلایل تقاضا به طب سنتی-ایرانی و ارائه مدل تعاملی از این دلایل انجام شده است. روش: با استفاده از مرور ادبیات تحقیق، عوامل کلیدی مؤثر بر طب سنتی-ایرانی، شناسایی و سپس با استفاده از رویکرد مدل ساختاری-تفسیری روابط بین این عوامل ترسیم شد. در نهایت نیز با استفاده از تحلیل میکمک این عوامل کلیدی در چهار دسته مستقل (کلیدی)، پیوندی، خودمختار و وابسته طبقهبندی شده است. یافتهها: در بررسی ادبیات تحقیق 17 متغیر مؤثر بر تقاضای مصرفکنندگان به طب سنتی-ایرانی شناسایی شد. همچنین نتایج مدلسازی تعاملی این عوامل حاکی از آن است که «عوارض جانبی کمتر طب سنتی-ایرانی، طبیعی بودن داروهای گیاهی طب سنتی-ایرانی، دسترسی آسان به داروها و ابزارهای طب سنتی، تولید آسانتر داروها و ابزارهای طب سنتی و خطرات زیست محیطی کمتر داروهای طب سنتی قدمت بیشتر طب سنتی و باورهای دینی» عوامل کلیدی تقاضا برای طب مکمل است که این مؤلفهها بر سایر مؤلفههای محرک تقاضای طب سنتی-ایرانی اثر میگذارد. در نهایت نیز این مؤلفهها سازندهی «نگرش مثبت و اعتماد عمومی» و «پذیرش فرهنگی اجتماعی این نوع درمان» است که خود منجر به ایجاد «قوانین و مقرات حامی طب سنتی-ایرانی» میشود. نتیجهگیری: تعیین روابط بین متغیرها و نوع متغیرها میتواند به درک بهتر موضوع و اتخاذ تصمیمات مناسبی در مسئله عوامل مؤثر بر تقاضای طبی سنتی-ایرانی منجر شود و راهبردهای تولید و بازاریابی برای این طب را جهتدهی کند.