:: دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 170-166 برگشت به فهرست نسخه ها
همه‌گیری کووید-19 و نقش مدارس در ارتقای سلامت جامعه
نرگس تبریزچی
چکیده:   (1168 مشاهده)
زمینه و هدف: توجه به آموزش سلامت در مدارس با هدف فرهنگ‌سازی و نقش آن در ارتقای سلامت دانش‌آموزان، اولیای مدرسه و خانواده‌ها زمینه‌ساز تأسیس مدارس مروج سلامت بود؛ اما در شرایط کنونی که همه‌گیری کووید-19 گریبان‌گیر جهان شده است، مدارس چگونه باید عمل کنند؟
روش:مقاله حاضر مروری-تحلیلی است و با جستجوی کلمات کلیدی مدرسه، سلامت، ارتقا، آموزش، مدارس مروج سلامت در پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی SID, Magiran و Irandoc و معادل انگلیسی کلمات کلیدی فوق به همراه کلمه ایران درپایگاه‌های اطلاعاتی خارجی Web of Science، Scopus، Pubmed، Google Scholar مقالات شناسایی شدند.
یافته‌ها: ارزیابی اجرای برنامه مدارس مروج سلامت درکشور تشریح و چالش‌های موجود در دو سطح سیاست‌گذاری و اجرای برنامه شناسایی گردید و 11 راهکار به منظور دستیابی مدارس به اهداف در نظر گرفته شده پیشنهاد شد.
نتیجه‌گیری: مدارس مروج سلامت و زیرساخت آن از سالیان قبل در ایران پایه‌گذاری شده است. با وجود اشکالات و ضعف‌هایی که در برنامه‌ریزی و اجرای آن وجود دارد؛ انتظار می‌رود مدارس مروج سلامت در برابر سلامت جامعه مسئولانه‌تر و فعالانه‌تر عمل کنند و در شرایط همه‌گیری کووید-19، به آموزش نکات بهداشتی، انتقال پیام‌های پیشگیرانه و اطلاعات به‌روز و علمی‌ به منظور ارتقای آگاهی دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان و کارکنان مدرسه اهتمام ورزند و در مسیر تطابق جامعه با شرایط جدید و تغییر سبک زندگی نقش پررنگ‌تری ایفا کنند.
 
واژه‌های کلیدی: ترویج بهداشت، خدمات بهداشت مدرسه‌ها، خدمات بهداشتی پیشگیرانه، کووید-19
متن کامل [PDF 227 kb]   (311 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/31 | پذیرش: 1400/6/31 | انتشار: 1400/6/31


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها