دانشکده بهداشت: جهتگیریهای آینده برای آموزش
|
الهام شکیبازاده |
|
|
چکیده: (1992 مشاهده) |
زمینه و هدف: نیازهای جامعه در حوزه سلامت عمومی به سرعت تغییر میکند. دانشکدههای بهداشت باید دانشجویان خود را برای دنیای همواره در حال تغییر آماده کنند. اما همچنان ارزش و مسئولیت اصلی بهداشت عمومی، تعهد نسبت به سلامت مردم است. این مقاله با مروری بر چالشهای روز و وظایف دانشکدههای بهداشت به ژرفاندیشی در حوزههای ضروری برای تدریس در دانشکده بهداشت میپردازد.
روش: در این مطالعه از انواع مطالعات کتابخانهای و اسنادی استفاده شده است.
یافتهها: چند اصل مهم فرایند بازنگری برنامههای درسی رشتههای بهداشت عبارتند از: تغییر در روشهای قدیمی برگزاری کلاس، توسعه شایستگیها و مهارتهای در عرصه، ایحاد فرصت اجرای پروژهای مشترک و بین رشتهای و تداوم آموزش. موضوعات ضروری برای آموزش در دانشکده بهداشت به شرح زیر است: حل مسئله، چگونگی کارکرد نظام سلامت، توسعه مهارتهای رهبری، مدیریت و کار گروهی، سلامت جهانی، سیاستگذاری، علم توسعه، روشهای تحلیل داده، تکنولوژی و اطلاعات، اقتصاد سلامت، ارتباطات، پژوهشهای مشارکتی مبتنی بر جامعه، و اخلاق. با نگاهی به چشمانداز آینده، پیشرفت و دگرگونی در آموزش در دانشکده بهداشت میتواند فرصت بی همتایی برای دانشجویان فراهم کند تا بتوانند از عهده چالشهای سلامت در جمعیت عمومی در طول دهههای بعد برآیند.
نتیجهگیری: دانشکده بهداشت برای پاسخگویی به علوم جدید و نیازهای متفاوت و فرصتهای رشد، نیاز به حرکت در مسیر تکاملی دارد. برای بهبود وضعیت سلامت در جامعه، لازم است از طریق آموزشهای نظری و عملی به روز و اجرای پژوهشهای اصیل، متخصصان با کیفیت در حوزه بهداشت تربیت کنیم. |
|
واژههای کلیدی: آموزش بهداشت، بهداشت همگانی، مدرسههای عالی بهداشت |
|
متن کامل [PDF 215 kb]
(405 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروري |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/8/26 | پذیرش: 1399/6/31 | انتشار: 1399/6/31
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|