پسادکترا، دکترای تخصصی آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (2890 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به دستاوردهای توسعه آموزش پزشکی در کشور، مستندسازی جامع روند توسعه آموزش تخصصی و فوقتخصصی، ضروری است. هدف این مطالعه، توصیف و تحلیل دستاوردهای کمی آموزش پزشکی تخصصی و فوقتخصصی در جمهوری اسلامی ایران از سال 1357 است. روش: این تحقیق ملی با حمایت فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی صورت پذیرفت. برای مستندسازی پیشرفتهای کمی، جمعآوری اسناد دقیق و شواهد موجود و دست اول، از منابع چندگانه اطلاعاتی شامل دبیرخانه شورای آموزش پزشکی وتخصصی، سازمان نظام پزشکی صورت پذیرفت. با استفاده از روش تحلیل روند، روندهای رشد در هر رشته تخصصی و فوقتخصصی به تفکیک رشته و درصدهای رشد دانش آموختگان به تفکیک جنیست از سال 1357 تا 1394 تعیین شد. همچنین درصدهای تغییرات و رشد پزشکان نسبت به صد هزار نفر جمعیت محاسبه شد. یافتهها: ازسال 1357 تاکنون، رشتههای تخصصی از 18 به 27 رشته افزایش یافت. با تأسیس اولین دوره فوقتخصص در سال 1365 تعداد رشتههابه 25 و تعداد رشتههای فلوشیپ به 55 رشته افزایش یافت. مجموع پذیرفتهشدگان تخصص؛ فوقتخصص و فلوشیپ از 600 نفر در سال 1364 به 3500 نفر در سال 1394 رسید و 485 درصد رشد داشته است. در سال 1395، 55 درصد از دستیاران تخصصی و 35 درصد دستیاران فوقتخصصی خانمها بودهاند. از سال 1357 تا 1394، رشد پزشکان متخصص 333 درصد و رشد متخصص به ازای هر صد هزار نفر جمعیت برابر 61/112 درصد بوده است. از سال 1364 رشد تعداد پزشکان فوقتخصص 589 درصد بوده است. نتیجهگیری: توسعه کمی چشمگیر آموزش عالی پزشکی ایران، سبب خودکفایی نظام سلامت از نظر نیروی متخصص در رشتههای مختلف پزشکی شده و رشد خانمهای پزشک برای پاسخگویی به تقاضای خانمهای ایرانی برای دریافت خدمات تخصصی از متخصص همجنس بسیار مؤثر بوده است
Tabatabai S, Simforoosh N. Quantitative Achievements in Clinical Postgraduate Medical Education Over Last 4 Decades in I.R.IRAN. Iran J Cult Health Promot 2019; 3 (3) :325-333 URL: http://ijhp.ir/article-1-220-fa.html
طباطبایی شیما، سیمفروش ناصر. دستاوردهای کمی توسعه آموزش پزشکی تخصصی و فوقتخصصی جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1398; 3 (3) :325-333