[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1401 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 179-172 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های پاسخگویی دانشگاه‌های کشور به بازار کار
مجیدرضا کتابدار ، حمیدرضا آراسته ، بیژن عبدالهی ، حسن رضا زین آبادی
مدیریت آموزش عالی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
چکیده:   (21412 مشاهده)
زمینه و هدف: پاسخگویی از ضرورت‌­ها و نیازهای یک نظام کارآمد و خدمتگزار است. نظر به موج بیکاری به‌ویژه در قشر دارای تحصیلات عالی در کشور، دانشگاه‌­ها متهم به ناکارآمدی در قبال پاسخگویی به بازارکارند که این امر می‌بایست با بررسی ابعاد مختلف موضوع، شناسایی و ارائه شود.
روش: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه­‌های پاسخگویی دانشگاه‌­های کشور به بازارکار با استفاده از روش فراترکیب تدوین شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات اسنادی فراترکیب بود. نمونه اولیه پژوهش شامل 343 مطالعه مرتبط بود که پس از غربالگری اولیه، 201 مقاله و سند مبنای استخراج یافته‌­ها قرار گرفت.
یافته­‌ها: 19 مؤلفه در 3 بعد استخراج شد. بعد آموزشی، مهارتی و پژوهشی (8 مؤلفه)، بعد برنامه‌ریزی درسی(7 مؤلفه)، بعد ساختاری و مدیریتی (4 مؤلفه).
نتیجه‌گیری: توجه و اهتمام ویژه سیاست‌گذاران و برنامه‌­ریزان آموزش­‌عالی به مولفه‌­های 19 گانه حاصل از این پژوهش از جمله: ارائه آموزش مهارتی مبتنی‌بر بازارکار، تدوین برنامه‌های درسی کاربردی طبق نیاز بازارکار، توجه بیشتر روسا و هیئت امنای دانشگاه‌­ها به ضرورت پاسخگویی در قبال بازارکار، مشارکت ذی‌نفعان درطراحی و تدوین برنامه درسی، انگیزه بخشی و ارتقا توان اعضای هیئت علمی در تربیت دانش­‌آموختگان شایسته برای بازار کار در هر رشته و حرکت به سمت آموزش‌­ها و پژوهش‌­های کاربردی و تقاضا محور، می‌تواند موجب کم شدن شکاف وضع موجود با وضعیت مطلوب دانشگاه‌ها شده، گام مهمی در جهت پاسخگویی به بازار کار و به خصوص کاهش بیکاری و افزایش رضایت دانش‌­آموختگان و صاحبان کسب و کار و بازارکار فراهم شود.
واژه‌های کلیدی: اشتغال، بازارکار، دانشگاه‌ها، فراترکیب، مسئولیت اجتماعی
متن کامل [PDF 390 kb]   (7882 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/25 | پذیرش: 1401/2/28 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/3/22 | انتشار: 1401/3/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ketabdar M R, Arasteh H R, Abdollahi B, Zeinabadi H R. Identifying Dimensions and Elements of Accountability of Universities to the Labor Market. Iran J Cult Health Promot 2022; 6 (1) :172-179
URL: http://ijhp.ir/article-1-539-fa.html

کتابدار مجیدرضا، آراسته حمیدرضا، عبدالهی بیژن، زین آبادی حسن رضا. شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های پاسخگویی دانشگاه‌های کشور به بازار کار. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (1) :172-179

URL: http://ijhp.ir/article-1-539-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645