متخصص پزشکی اجتماعی، فرهنگستان علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده: (586 مشاهده)
زمینه و هدف: مقدمه ارتقاء فرهنگ سلامت در آموزش و پرورش، شناخت اجزا و عناصر و ماهیت سیستم پرورش و آموزش و فرهنگ آن است و این مهم از طریق مدیریت راهبردی فرهنگ سلامت در آموزش و پرورش محقق میگردد. در این مقاله به نقش آموزش و پرورش در ارتقاء فرهنگ سلامت پرداخته میشود. روش: این مطالعه مروری با استفاده از جستجوی کلیدواژهها در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و بینالمللی و جمعبندی مطالب حاصل شده، صورت گرفته است. یافتهها: با رویکرد نوین سلامت، فرهنگ و سلامت دو مقوله درهم تنیدهاند و همه عناصر فرهنگی در آموزش و پرورش با سلامت دانشآموز، مدرسه و جامعه گره میخورند. در رویکرد نوین، مدرسه به عنوان یک جامعه کوچک و تأثیرگذار با توجه به همه مؤلفههای فیزیکی و اجتماعی تأثیرگذار بر سبک زندگی و سواد سلامت دانشآموزان می باشد. فرایند مدیریت و ارتقاء فرهنگ سلامت شامل دو جزء اصلی فرهنگ سازمانی و رفتار فردی دانشآموز است. این دو جزء باید در تعامل سیستمی باهم باشند. رفتار فردی دانشآموز باید مبتنی بر فرهنگ سازمانی مدرسه باشد. مدارس ارتقاء دهنده سلامت، رویکرد سیستمی و جامعی را در بر میگیرد که همه ابعاد سلامت را در محیط آموزشی ادغام میکند. هدف آنها ترویج فرهنگ سلامت در بین دانشآموزان با پرداختن به عوامل فیزیکی، اجتماعی و محیطی است و از این طریق دانش و آگاهی را افزایش میدهد. نتیجهگیری: رویکرد مدارس ارتقا دهنده سلامت نشاندهنده یک تغییر پارادایم به سمت یک مدل یکپارچه و مبتنی بر سیستم است که نیازمند ارزیابی مجدد فرآیندهای برنامهریزی، اجرا و ارزیابی فعالیت ها و برنامه های آموزش و پرورش برای تقویت موثر فرهنگ سلامت میباشد.
Taghdissi M, Khayamzadeh M, Ramezankhani A, Goodarzi A. The Role of Education in Health Culture Promotion. Iran J Cult Health Promot 2024; 8 (2) :121-126 URL: http://ijhp.ir/article-1-975-fa.html
تقدیسی محمدحسین، خیامزاده مریم، رمضانخانی علی، گودرزی اعظم. نقش آموزش و پرورش در ارتقاء فرهنگ سلامت. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1403; 8 (2) :121-126