[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
اخلاق انتشار::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1403 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 126-121 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش آموزش و پرورش در ارتقاء فرهنگ سلامت
محمدحسین تقدیسی ، مریم خیام‌زاده ، علی رمضانخانی ، اعظم گودرزی
متخصص پزشکی اجتماعی، فرهنگستان علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (586 مشاهده)
زمینه و هدف: مقدمه ارتقاء فرهنگ سلامت در آموزش و پرورش، شناخت اجزا و عناصر و ماهیت سیستم پرورش و آموزش و فرهنگ آن است و این مهم از طریق مدیریت راهبردی فرهنگ سلامت در آموزش و پرورش محقق می‌گردد. در این مقاله به نقش آموزش و پرورش در ارتقاء فرهنگ سلامت پرداخته می­شود.
روش: این مطالعه مروری با استفاده از جستجوی کلیدواژه­ها در پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی و بین‌المللی و جمع‌بندی مطالب حاصل شده، صورت گرفته است.
یافته‌ها: با رویکرد نوین سلامت، فرهنگ و سلامت دو مقوله درهم­ تنیده­اند و همه عناصر فرهنگی در آموزش و پرورش با سلامت دانش­آموز، مدرسه و جامعه گره می‌خورند. در رویکرد نوین، مدرسه به عنوان یک جامعه کوچک و تأثیرگذار با توجه به همه مؤلفه­های فیزیکی و اجتماعی تأثیرگذار بر سبک زندگی و سواد سلامت دانش‌آموزان می باشد. فرایند مدیریت و ارتقاء فرهنگ سلامت شامل دو جزء اصلی فرهنگ سازمانی و رفتار فردی دانش­آموز است. این دو جزء باید در تعامل سیستمی باهم باشند. رفتار فردی دانش­آموز باید مبتنی بر فرهنگ سازمانی مدرسه باشد. مدارس ارتقاء دهنده سلامت، رویکرد سیستمی و جامعی را در بر می­گیرد که همه ابعاد سلامت را در محیط آموزشی ادغام می­کند. هدف آنها ترویج فرهنگ سلامت در بین دانش­آموزان با پرداختن به عوامل فیزیکی، اجتماعی و محیطی است و از این طریق دانش و آگاهی را افزایش می­دهد.
نتیجه‌گیری: رویکرد مدارس ارتقا دهنده سلامت نشان‌دهنده یک تغییر پارادایم به سمت یک مدل یکپارچه و مبتنی بر سیستم است که نیازمند ارزیابی مجدد فرآیندهای برنامه­ریزی، اجرا و ارزیابی فعالیت ها و برنامه های آموزش و پرورش برای تقویت موثر فرهنگ سلامت می­باشد.
واژه‌های کلیدی: ارتقای سلامت، آموزش، آموزش بهداشت، فرهنگ
متن کامل [PDF 582 kb]   (167 دریافت)    
نامه: اصيل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/7/1 | پذیرش: 1403/6/31 | انتشار: 1403/6/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghdissi M, Khayamzadeh M, Ramezankhani A, Goodarzi A. The Role of Education in Health Culture Promotion. Iran J Cult Health Promot 2024; 8 (2) :121-126
URL: http://ijhp.ir/article-1-975-fa.html

تقدیسی محمدحسین، خیام‌زاده مریم، رمضانخانی علی، گودرزی اعظم. نقش آموزش و پرورش در ارتقاء فرهنگ سلامت. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1403; 8 (2) :121-126

URL: http://ijhp.ir/article-1-975-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4679