Iranian Journal of Culture and Health Promotion
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت
Iran J Cult Health Promot
Medical Sciences
http://ijhp.ir
1
admin
9
2645-5943
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1401
3
1
gregorian
2022
6
1
6
1
online
1
fulltext
fa
ارزیابی طرح کنترل وزن و چاقی در دانشآموزان شهر کرمانشاه
Evaluation of the Weight and Obesity Control Project In Students of Kermanshah
تخصصي
Special
اصيل
Original Article
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:8pt"><span style="line-height:18pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="letter-spacing:-0.15pt"><b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">زمینه و هدف:</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> این پژوهش، ارزیابی طرح کوچ در دانشآموزان شهر کرمانشاه و بیان چالش­ها و راهکارها بود. </span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:8pt"><span style="line-height:18pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="letter-spacing:-0.15pt"><b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.2pt">روش:</span></span></span></b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.2pt"> روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد<sup> </sup>با رویکرد سیستماتیک بود. جامعه آماری آن، استادان و کارشناسان متخصص علوم ورزشی در حیطه مورد نظر بود که از روش نمونه­گیری هدفمند مبتنیبر رویکرد نظری استفاده شد. روش­ گردآوری داده­ها، مطالعه اسناد بالا دستی و مصاحبه نیمه ساختار یافته و عمیق با خبرگان آگاه از موضوع بود که تا اشباع نظری داده­ها ادامه یافت. روایی ابزار پژوهش (مصاحبه)، توسط مصاحبهشوندگان و سپس استادان متخصص مورد واکاوی قرار گرفت و تأیید شد. پایایی نیز با استفاده از روش توافق درون موضوعی (88 درصد) بهدست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از روش کدگذاری سه مرحله­ای باز، محوری و انتخابی استراوس و کوربین با استفاده از نرمافزار (</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt">nvivo10</span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.2pt">) استفاده شد. </span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:8pt"><span style="line-height:18pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="letter-spacing:-0.15pt"><b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">یافتهها:</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> عوامل اثرگذار بر طرح کوچ شامل 19 مقوله اصلی، 39 مفهوم و 151 عامل یا کد باز هستند که موجبات علّی (توسعه ورزش دانش­آموزی، تغییر سبک زندگی، مشارکت خانواده- مدرسه) ویژگی­های زمینهای (برگزاری مسابقات، الزامات ارتباطی-حمایتی، آموزش) شرایط مداخلهگر (عوامل محیطی، شرایط انگیزشی، امکانات ضعیف، مجازی­ شدن مدارس و</span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> شرایط اندازه­گیری</span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">) و راهبردهای مورد نیاز برای نتیجه­بخشی طرح کوچ؛ فرهنگسازی، کمیته­های سلامت، بهبود وضعیّت مدارس و ارزیابی بدنی بودند. پیامدهای پژوهش عبارتند از: </span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">بهبود وضعیّت جسمانی و روانی دانشآموزان و خانواده­ها</span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">، توسعه اجتماعی- اقتصادی، افزایش سلامتی، و نشاط و</span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> تغییر مثبت در سبک زندگی.</span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin""></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:8pt"><span style="line-height:18pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="letter-spacing:-0.15pt"><b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt">نتیجهگیری:</span></span></span></b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt"> ضمن اثربخشی طرح کوچ، میزان موفقیت بهتر و بیشتر آن بستگی به عواملی از جمله فرهنگ­سازی و اهتمام مجریان، خانواده­ها و دانش­آموزان دارد. پیشنهاد میشود مدیران استان برای موفقیت بیشتر این طرح در برنامه­های پیش­رو از یافته­ها و دستاوردهای مبتنیبر این پژوهش استفاده کنند.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="line-height:12.0pt"><span style="tab-stops:277.3pt"><b><span style="font-size:10.0pt">Background:</span></b><span style="font-size:10.0pt"> The purpose of this study was to evaluate the Weight and Obesity Control </span><span style="font-size:10.0pt">project </span><span style="font-size:10.0pt">in students of Kermanshah and to discuss the challenges and solutions. </span></span></span><br>
<span style="line-height:12.0pt"><span style="tab-stops:277.3pt"><b><span style="font-size:10.0pt">Methods:</span></b><b> </b><span style="font-size:10.0pt">The research method was qualitative and based on data foundation theory with a systematic approach. The statistical population of the study was professors and experts in sports sciences in the selected field. Targeted sampling method based on theoretical approach was used. The method of data collection included reviewing upstream documents and semi-structured and in-depth interviews with knowledge-aware experts, which continued until theoretical saturation of data. The validity of the research tool (interview) was reviewed and confirmed by the interviewees and then by specialized professors. Reliability was also obtained using intra-subject agreement (%88). To analyze the data, the open, axial and selective three-step coding method of Strauss and Corbin using nvivo10 software was used.</span> <span style="font-size:10.0pt"></span></span></span><br>
<span style="line-height:12.0pt"><span style="tab-stops:277.3pt"><b><span style="font-size:10.0pt">Results:</span></b> <span style="font-size:10.0pt">The factors affecting the Weight and Obesity Control </span><span style="font-size:10.0pt">project </span><span style="font-size:10.0pt">include 19 main categories, 39 concepts and 151 factors or open sources that contribute to causal (student sports development, lifestyle change, family-school participation), background characteristics (competitions, communicative-supportive requirements, education), interventionist conditions (environmental factors, motivational conditions, poor facilities, virtualization of schools and measurement conditions) and strategies needed to make the Weight and Obesity Control </span><span style="font-size:10.0pt">project </span><span style="font-size:10.0pt">effective; There were culture building, health committees, school improvement and physical evaluation. Finally, the outcomes of the research include improving the physical and mental condition of students and families, socio-economic development, increasing health and vitality and positive lifestyle changes.</span></span></span><br>
<span style="line-height:12.0pt"><span style="tab-stops:277.3pt"> <b><span style="font-size:10.0pt">Conclusion</span></b><span style="font-size:10.0pt">: While the effectiveness of the </span><span style="font-size:10.0pt">Weight and Obesity Control </span><span style="font-size:10.0pt">project, its better and more successful rate depends on factors such as culture and the efforts of facilitators, families and students. It is suggested that managers of the province use the findings and achievements based on this research to make this project more successful in the leading programs.</span></span></span></div>
برنامههای کاهش وزن, چاقی, کووید-19, ورزش, وضعیت تغذیه
COVID-19, Exercise, Nutritional Status, Obesity, Weight Reduction Programs
180
188
http://ijhp.ir/browse.php?a_code=A-10-234-1&slc_lang=fa&sid=1
مرضیه
کشاورز
Marziehkeshavarz1398@gmail.com
10031947532846003008
10031947532846003008
No
Sports Management, Razi University, Kermanshah, Iran
مدیریت ورزشی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
Hossein
Eydi
حسین
عیدی
eydihossein@gmail.com
10031947532846003009
10031947532846003009
Yes
Sports Management, Razi University, Kermanshah, Iran
مدیریت ورزشی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
Shirin
zardoshtian
شیرین
زردشتیان
Zardoshtian2014@gmail.com
10031947532846003010
10031947532846003010
No
Sports Management, Razi University, Kermanshah, Iran
مدیریت ورزشی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران