Iranian Journal of Culture and Health Promotion
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت
Iran J Cult Health Promot
Medical Sciences
http://ijhp.ir
1
admin
9
2645-5943
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1396
12
1
gregorian
2018
3
1
1
1
online
1
fulltext
fa
سلامت معنوی اسلامی در نظام آموزش عالی سلامت
عمومى
General
اصيل
Original Article
زمینه و هدف: آموزش عالی سلامت، سطحی حیاتی از نظام آموزش عالی کشور است که مقدرات سلامت آینده جامعه را رقم می زند. شایسته است این نظام آموزشی با ارائه جامع ترین، روزآمدترین و فراگیرترین مفاهیم سلامت، رویکردی متعالی را انتخاب و اجرا نماید. در این رویکرد لازم است همه ساحات بشر و همه ابعاد سلامت مورد توجه قرار میگیرد.<br>
روش: در این مطالعه با تلفیق نظر اساتید پانل آموزشی همایش سلامت معنوی در سال 1395 با یافته های منتخب منابع علمی، به تحلیل و توصیف در پنج محور اهتمام شده است.<br>
یافته ها: سلامت معنوی از ابعادی است که لازمه تعالی در سایر ابعاد و تضمین کننده تحقق انسان سالم در جوامع سعادتمند و برخوردار از توسعه و امنیت پایدار است.<br>
بحث و نتیجه گیری: یافته های مطالعه در پنج محور زیر تحلیل شده است:<br>
• مبانی- تعاریف- نظریات و دیدگاه های مرتبط و قابل طرح در آموزش عالی سلامت<br>
• تحلیل نظام فعلی آموزش عالی سلامت از پنجره سلامت معنوی<br>
• موضوع شناسی و اولویت گذاری و نیازسنجی محتوای معنوی برای ارائه در آموزش عالی سلامت<br>
• شیوه های پیشنهادی ارائه موضوعات و مصادیق سلامت معنوی در آموزش عالی سلامت<br>
• الگوها و مصادیق عینی سلامت معنوی در نظام آموزش عالی سلامت، نحوه شناسایی، معرفی و ترویج سیره آن ها<br>
و در انتها توصیه های راهبردی و کاربردی ارائه شده.
Background and Objective:<br>
Higher health care education is a detrimental level of the national higher education system which can potentially define future health status of the nation. Therefore, naturally, this educational system is expected to pursue and implement transformative strategies through delivering the most comprehensive, updated, and exhaustive concepts of health. It is expected that this approach should include all aspects of human-beings’ life and various dimensions of health and well-being.<br>
Methods:<br>
For the purpose of this study,five main dimensions spiritual health are critically analyzed and discussed by means of amalgamation of the opinions of the experts participating in the Spiritual Health Convention held in 1395,and the opinions of a number of designated of scholars working on this field are sought.<br>
Results:<br>
In flourishing societies with favorable future prospects, spiritual health can be considered asan important aspect of life which is indispensible for ccomplishment and promotion of health in all aspects of life.<br>
Discussion and conclusions:<br>
Findings of the current study are analyzed and discussed in the following five sections:<br>
• Principles, definitions, theories, and viewpoints on the subject which should be included in higher health education curricula<br>
• Analysis of the current higher health education system structure from a spiritual health perspective<br>
• In depth analysis, prioritization, and assessment of the suitable spiritual health-related content for inclusion in the higher health education curricula.<br>
• Introducing proposed methods for communication of theoretical concepts and real-life examples of spiritual health in higher health education.<br>
• Proposal of templates and practical spiritual health implementations scenarios for inclusion in higher health education curricula as well as introduction of suitable methods for selection, introduction and promotion of the designated templates which will ultimately be used for development of practical and strategic guidelines and recommendations
Health, Education, Medical Education, Spirituality
31
38
http://ijhp.ir/browse.php?a_code=A-10-2-5&slc_lang=fa&sid=1
سید جمالالدین
سجادی
100319475328460030
100319475328460030
No
حمیدرضا
مظاهریسیف
100319475328460031
100319475328460031
No
ناصر
سیمفروش
100319475328460032
100319475328460032
No
بهزاد
شمسمورکانی
100319475328460033
100319475328460033
No
فریدون
عزیزی
100319475328460034
100319475328460034
No
سیدحسن
مقدمنیا
100319475328460035
100319475328460035
No
محمدعلی
محققی
100319475328460036
100319475328460036
Yes