RT - Journal Article T1 - Conceptualizing Islamic Spiritual Health in Medical Education: A Neglected or Emerging Discourse JF - ijhp YR - 2022 JO - ijhp VO - 6 IS - 2 UR - http://ijhp.ir/article-1-578-fa.html SP - 274 EP - 280 K1 - Discourse K1 - Medical Education K1 - Spiritual Health AB - زمینه و هدف: سلامت معنوی یکی از ابعاد چهارگانه سلامت انسان است که با توجه به فرهنگ و بافت اجتماعی کشور ایران باعنوان سلامت معنوی اسلامی شناخته می­شود، برای لحاظ کردن این مفهوم در سیستم آموزش پزشکی باید مباحثی در بسترهای مختلف مورد تفسیر و تعبیر قرار گیرد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف مفهوم‌پردازی سلامت معنوی اسلامی در آموزش پزشکی انجام گرفته است. روش: این مطالعه به روش پدیدارشناسی از نوع توصیفی انجام شده است. محقق از طریق بررسی مبنای نظری و ادبیات موجود به دنبال مفهوم پردازی، توصیف صریح و شناسایی ابعاد سلامت معنوی اسلامی در بستر آموزش پزشکی ایران می‌باشد. روش نمونه‌گیری، با استفاده از نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انجام شد و متون مرتبط از نمونه در دسترس انتخاب شد. یافته‌ها: در ادبیات آموزش پزشکی ایران، سلامت معنوی اسلامی به عنوان جوهر ذاتی و عنصری بسیار مهم تلقی می‌شود. این مفهوم در آموزش پزشکی باید عملی، واقعی، وسیع و متمرکز بوده و قابلیت انتقال‌پذیری سریع داشته باشد. حوزه سلامت معنوی باید از حوزه­های دیگر سلامت قابل تفکیک و تشخیص باشد و به‌کارگیری آن برای همه انسان­ها راحت بوده با سلامت و بهزیستی مرتبط و پایه علمی و قابل قبول داشته باشد. نتیجه‌گیری: بدون شناخت، مفهوم پردازی و تبیین سلامت معنوی اسلامی در آموزش پزشکی همچنان برنامه‌های آموزش سلامت معنوی در سیستم سلامت و پزشکی مورد انتقاد قرار گرفته و به عنوان فضاهای یادگیری غیررسمی کنترل ناپذیر تلقی می‌شوند. سلامت معنوی اسلامی باید به صورت شفاف در بستر نظام آموزش پزشکی از طریق محیط­های یادگیری تجربه شونده مفهوم‌ پردازی شوند تا نظام آموزش پزشکی مبتنی بر سلامت معنوی اسلامی شکل بگیرد. LA eng UL http://ijhp.ir/article-1-578-fa.html M3 ER -