TY - JOUR T1 - The Role of Team Sports in Social Adjustment, Self-concept and Self-efficacy of Students TT - نقش ورزش‌های تیمی در سازگاری اجتماعی، خودانگاره و خودکارآمدی دانش‌آموزان JF - ijhp JO - ijhp VL - 6 IS - 4 UR - http://ijhp.ir/article-1-674-fa.html Y1 - 2023 SP - 664 EP - 671 KW - Adolescent KW - Self Concept KW - Self Efficacy KW - Social Adjustment KW - Team Sports N2 - زمینه و هدف: محیط‌های ورزشی، مناسب‌ترین مکان برای رهایی از فشارهای روحی و درگیری‌های ذهنی است و ورزشکاران به دلیل پویایی فعالیت‌های ورزشی و ارتباط با گروه، سازوکار مقابله بهتر و عزت نفس بالاتری دارند و سازگاری اجتماعی آنها نیز تقویت می‌شود. هدف از این تحقیق ارزیابی نقش ورزش­‌های تیمی در سازگاری اجتماعی، خودانگاره و خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر کرمانشاه بود. روش: در این پژوهش از نوع نیمه ‌آزمایشی، از بین تمامی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان کرمانشاه در سال تحصیلی 1401-1400، ۳۰ نفر به طور تصادفی (15 نفر برای هر گروه کنترل و آزمایش) انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌های سازگاری اجتماعی بل (1961)، خودانگاره افضلی (1373) و خودکارآمدی شرر (1982)، استفاده شد و داده های حاصل مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته‌ها: پس‌آزمون اختلاف معناداری میان سازگاری اجتماعی در دو گروه تجربی و شاهد وجود دارد. در گروه تجربی، از پیش‌آزمون تا پس­‌آزمون بهبود معناداری مشاهده شد. همچنین، در پس­‌آزمون اختلاف معناداری میان خودکارآمدی و خودانگاره در دو گروه تجربی و شاهد وجود داشت. در گروه تجربی، از پیش­‌آزمون تا پس­‌آزمون بهبود معناداری مشاهده شد. نتیجه‌گیری: انجام ورزش­‌های تیمی، توانسته است سازگاری اجتماعی، خودکارآمدی و خودانگاره را در نمونه موردنظر به‌صورت معناداری بهبود بخشد. با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهاد می‌شود معلمان تربیت­ بدنی و والدین نوجوانان، مشارکت در ورزش را به عنوان یک رویکرد موثر مورد توجه قرار دهند، همچنین استفاده از یافته‌های این تحقیق در محیط مدرسه می‌تواند راهنمای عملی مثبتی برای معلمان و اولیای مدرسه در خصوص فعالیت بدنی دانش‌آموزان (به ویژه دختران نوجوان زودرس) باشد. M3 ER -