TY - JOUR T1 - Interdisciplinary Studies in Iranian Universities of Medical Sciences: Structural Analysis of Factors and Actors TT - میان‌ رشته‌ای‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران: تحلیل ساختاری عوامل و بازیگران JF - ijhp JO - ijhp VL - 6 IS - 2 UR - http://ijhp.ir/article-1-546-fa.html Y1 - 2022 SP - 341 EP - 350 KW - Interdisciplinary Studies KW - Medical Sciences KW - Structural-Interpretive Analysis N2 - زمینه و هدف: افزایش پیچیدگی مسائل و پیشرفت‌های فناورانه باعث گسترش و توسعه میان‌ رشته‌ای‌ها برای فهم دقیق تغییرات و فراگیری چگونگی رویارویی با آنها شده است. بهداشت و سلامت اساساً ماهیت پیچیده‌ای پیدا کرده است و امکان فهم این حوزه تنها با تکیه بر علوم پزشکی مهیا نخواهد بود. پرسش اصلی این مقاله آن است که به‌کارگیری میان رشته‌ای‌ها در علوم پزشکی ایران تابع چه الگو و مدلی است؟ برای پاسخ به این پرسش بازیگران و عوامل شکل‌دهنده به توسعه میان‌رشته‌ای‌ها بررسی شده است. عوامل شکل‌دهنده به وضعیت به‌کارگیری میان رشته‌ای‌ها در علوم پزشکی ایران کدام هستند؟ تحلیل ساختاری- تفسیری این عوامل بر پایه تأثیرپذیری و تأثیرگذاری آنها از یکدیگر چگونه است؟ روش: پانل خبرگان به‌منظور گردآوری، اولویت‌گذاری و اعتباربخشی عوامل تأثیرگذار بر آینده توسعه میان‌ رشته‌ای‌ها در علوم پزشکی؛ روش تحلیل ساختاری- تفسیری با استفاده از نرم‌افزار میک‌مک و مکتور به‌منظور شناسایی نقش کنشگران و عوامل بر وضعیت میان‌ رشته‌ای‌ها. یافته‌ها: توسعه میان ‌رشته‌ای‌ها نیازمند حمایت و پشتیبانی نهادهای سیاست‌گذار به‌عنوان هدایت‌گر و تسهیل‌‌کننده از طریق وضع قوانین تسهیل‌گر، توسعه هسته‌های آموزشی و پژوهشی میان ‌رشته‌ای، توسعه برنامه‌های ماژولار میان‌ رشته‌ای. نتیجه‌گیری: عامل «لزوم گذار به دانشگاه‌های نسل سوم»، بیشترین اثرگذاری و عامل «بازبینی سیاست‌های جذب منابع انسانی»، بیشترین تأثیرپذیری را دارند. عامل دانشگاه‌های نسل سوم عاملی است که زمینه را به‌شدت برای توسعه میان ‌رشته‌ای‌ها فراهم می‌کند و بر سایر عوامل و دانش‌های میان ‌رشته‌ای اثرگذار است. توسعه میان ‌رشته‌ای‌ها باید به گفتمان مسلط دانشگاه تبدیل شود به شکلی که در قالب سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی آموزش عالی پزشکی مدون شود. M3 ER -