AU - Mazhari, Mohammad Mahdi AU - Rahimian Boogar, Ishaq TI - Role of Coronavirus (COVID-19) Anxiety Disorder in Predicting Obsessive-Compulsive Disorder in Students PT - JOURNAL ARTICLE TA - ijhp JN - ijhp VO - 5 VI - 4 IP - 4 4099 - http://ijhp.ir/article-1-440-fa.html 4100 - http://ijhp.ir/article-1-440-fa.pdf SO - ijhp 4 AB  - زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش اضطراب کرونا در پیش‌بینی علائم وسواسی دانشجویان انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر کاربردی و از نظر ماهیت داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه دانشجویان دختر و پسر در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری که به شبکه‌های اجتماعی مانند واتسپ، شاد و ایتا و.... دسترسی داشتند که از بین افراد با توجه به ملاک‌های ورود و خروج تعداد 380 نفر با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس و براساس فرمول حجم نمونه M5+20 > M تاباچینگ و فیدل (2007) انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان مقیاس‌های وسواس فکری - عملی ییل براون (1989) (Y-BOCS) و اضطراب کرونا علی‌پور و همکاران (1399) را تکمیل کردند. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد خرد مقیاس‌های علائم روانی و جسمی از ابعاد اضطراب کرونا می‌توانند مدت‌ زمان، تداخل و میزان ناراحتی حاصله از علائم وسواسی را به طور معناداری پیش‌بینی کنند و همچنین تنها بعد روانی می‌تواند میزان مقاومت و کنترل در برابر علائم وسواسی را به‌طور معناداری پیش‌بینی کنند. در واقع با کاهش علائم روانی و جسمی اضطراب کرونا، علائم وسواسی در افراد کاهش می‌یابد. نتیجه‌گیری: درمانگران، پژوهشگران و مشاوران تحصیلی از نتایج پژوهش حاضر می­‌توانند برای کاهش مشکلات روان‌شناختی افراد استفاده کنند و آنها را برای زندگی مطلوب در همه ابعاد روان‌شناختی (شناختی، انگیزشی و اجتماعی) آماده کنند. CP - IRAN IN - Health Psychology, Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan LG - eng PB - ijhp PG - 469 PT - Original Article YR - 2022