زمینه و هدف: براساس نتایج بهدست آمده از تحقیقات، رفتار جستجوی اطلاعات در بسیاری از مشاغل، مهم و تأثیرگذار شناخته شده است. پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر تواناییهای شناختی در رفتار جستجوی وب به صورت موردی در بین اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی حوزههای مختلف علوم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات انجام گرفته است. روش: پژوهش در زمینه روانشناسی است و گروههای آزمایشی به طور تصادفی انتخاب نشدهاند بنابراین از روش نیمهتجربی در اجرای این پژوهش استفاده شده است. تعداد 120 نفر آزمودنی که به هر نحوی با بازیابی اطلاعات در شغل، رشته تحصیلی و تحقیقات ارتباط داشتهاند انتخاب شدند. از تمامی افراد آزمون نسخه سوم وودکاک جانسون به همراه سه وظیفه جستجو جهت جمعآوری و تحلیل یافتهها در زمینه همبستگی تواناییهای شناختی بر جستجوی اطلاعات آنها، به عمل آمد. یافتهها: در این مطالعه نشان داده شد که تواناییهای شناختی در سطوح پیچیدگی وظایف جستجو (ساده، متوسط و پیچیده) مؤثر میباشند. نتیجهگیری: در تحلیل دادهها مشخص شد که شکلگیری مفهوم، انطباق دیداری، فهم کلامی، روابط فضایی و وارونهسازی اعداد با جستجوی اطلاعات در سطوح مختلف پیچیدگی رابطه معنادار و مستقیم دارد و باید تواناییهای شناختی در کاربرانی که جستجوی اطلاعات جزء مهمی از زندگی آنها است مورد توجه قرار گیرد. با برنامهریزی دقیق میتوان به شکوفایی هر چه بیشتر این تواناییها در دانشجویان دست یافت تا در آینده به نحو بهتری از آنها در جامعه استفاده شود