[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( پاييز 1401 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 420-412 برگشت به فهرست نسخه ها
مبانی فلسفی معنویت در اسلام (با نگاهی به تفاوت آن با رویکرد غیردینی)
مهدی عباس زاده ، احمد سلامی
پژوهشگر مرکز تحقیقات طب، قرآن و حدیث دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله الاعظم
چکیده:   (1156 مشاهده)
زمینه و هدف: دو رویکرد متفاوت را می‌توان در تلقی از معنویت جست‌وجو کرد: رویکرد دینی و رویکرد غیردینی. در دین اسلام، معنویت همواره به عنوان عنصر اصلی در دینداری و تربیت دینی مورد تأکید است، در حالی که معنویت‌گرایی جدید، رسیدن به معنویت را فارغ از دین پیگیری می‌کند. هدف پژوهش حاضر، مطالعه مبانی فلسفی معنویت از نگاه اسلام است.
روش‌: پژوهش حاضر، با روش توصیفی-تحلیلی، مبانی فلسفی معنویت در تفکر اسلامی را مورد مطالعه قرار داده و با روش مقایسه‌ای، به تفاوت مبانی فلسفیِ معنویت دینی و غیردینی اشاره کرده است.
یافته‌ها: معنویت در تفکر اسلامی، قلمرو مربوط به عوالم برتر از مُلک و ماده و ناظر به مبدأ و معاد عالَم است. همچنین این معنویت، ابعاد مختلف وجودی انسان و نیز انواع روابط انسانی را در برمی‌گیرد. در مقابل، گستردگی تجربه معنوی در رویکردهای جدید، به گونه‌ای است که شامل ارتباط انسان با «واقعیت متعالی» به هر شکل می‌شود. نگرش غیردینی به معنویت، تکثّرگرایی در معنویت را دامن می‌زند که با محذور جدی معرفت‌شناختی مواجه است.
نتیجه‌گیری: در هستی‌شناسیِ معنویت، از منظر اسلامی برای عالَم و همه مخلوقات دو ساحت در نظر گرفته می‌شود: ساحت ملکوت و ساحت مُلک؛ اما رویکرد غیردینی که معنویت را فارغ از ارتباط انسان با مبدأ و معاد جستجو می‌کند، فاقد بنیادهای هستی‌شناختیِ استوار است. در معرفت‌شناسی معنویت، معنویت اسلامی، انسان را به نحوه خاصی از معرفت می‌رساند که متعلَّق آن، عالَم غیب است و این معنویت در سطح فرد و جامعه، قابل شناخت است؛ اما در رویکردهای اثبات‌گرایانه و علم‌گرایانه افراطی، تنها شناخت تجربی و علمی معتبر است و معنویت چندان قابل شناخت نیست. در ارزش‌شناسی معنویت، سنخ ارزش‌های معنوی که ادیان الهی انسان را بدان فرا می‌خوانند، متفاوت از ارزش‌های معنوی است که رویکردهای غیردینی ارائه می‌کنند.
واژه‌های کلیدی: ارزش‌شناسی، دین، معرفت‌شناسی، معنویت، هستی‌شناسی
متن کامل [PDF 312 kb]   (353 دریافت)    
نوع مطالعه: اصيل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/9 | پذیرش: 1401/8/18 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/9/28 | انتشار: 1401/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbaszadeh M, Salami A. Philosophical Foundations of Spirituality in Islam: (Looking at its Difference with the Non-religious approach). Iran J Cult Health Promot 2022; 6 (3) :412-420
URL: http://ijhp.ir/article-1-643-fa.html

عباس زاده مهدی، سلامی احمد. مبانی فلسفی معنویت در اسلام (با نگاهی به تفاوت آن با رویکرد غیردینی). نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (3) :412-420

URL: http://ijhp.ir/article-1-643-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( پاييز 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645