مرکز تحقیقات قرآن، حدیث و طب، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
چکیده: (1047 مشاهده)
زمینه و هدف: رعایت نکردن اخلاق در جامعه مشکلات بسیاری را برای عامه مردم به وجود میآورد و در مقیاس کوچکتر در بیمارستان نیز عدم رعایت نکات اخلاقی مسائل زیانباری را رقم خواهدزد. برای پیشبرد اهداف اخلاقی در سازمان و یا به عبارت دیگر ترویج اخلاق در بیمارستانهای دانشگاهی بنا به توصیههای علمی و مدیریتی حتما لازم است از تکنولوژیهای نوین استفاده شود که در گام آخر تحقیق به بررسی آنها پرداخته میشود. روش: در این پژوهش از روشهای مطالعات کتابخانهای، مصاحبه عمیق با خبرگان، نظرسنجی از خبرگان و مشاهده برای گردآوری دادهها استفاده میشود و از طریق«تحلیل محتوا و دادههای بهدست آمده» در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، با توجه به ماهیت تحقیق از نظرات خبرگان اخلاق سازمانی در صنعت بهداشت و درمان و سایر خبرگان دانشگاهی اخلاق، اخلاق و فرهنگ سازمانی و مدیریت استراتژیک نظرخواهی شد. یافتهها: پژوهشگر در کدگذاری متن مصاحبه از کدهای طبیعی یا زنده استفاده کرد که عین جمله مصاحبهشوندهها بود و یا اینکه برداشت خود را از جملات بیان کرد که به آن کد تصدیقی میگویند که براساس مطالبی که از پژوهشهای گذشته شکل گرفته است، کد مناسب به آن اختصاص داده شد. سؤال اصلی پژوهش حاضر به دست آوردن مفاهیم بنیادی در زمینه رخنههای اخلاق سازمانی در بیمارستان بوده است که این هدف هم در هنگام کدگذاری در ذهن محقق بوده است همچنین ابعاد مدل و روابط بین ابعاد مدل نیز در ذهن محقق بوده است که در کدگذاری به آنها توجه شده است. اخلاق کادر درمان تنها به پزشکان بر نمیگردد؛ بلکه سایر بخشهایی که بهنوعی به درمان بیمار اقدام میکنند نیز بر میگردد. در این میان بیشترین تعامل را پرستاران با بیمار و همراه او دارند و به دلیل ماهیت کارشان از نظر اخلاقی باید خوددار و خودکنترل باشند تا بتوانند رفتارهای اخلاقی که نهتنها باعث ناراحتی بیمار نشود؛ بلکه از نظر روحی او را تسکین دهد. نتیجهگیری: این طرح همهجانبه است و کمک میکند افراد بدانند که رشد اخلاق در بیمارستان فراگیر و همهجانبه است، هم اولویتبندی میخواهد، هم ابعاد گوناگون دارد و هم اینکه باید به عنوان یکی از اهداف سازمانی تلقی شود.