[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( پاييز 1401 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 402-394 برگشت به فهرست نسخه ها
راهبرد رشد معنوی و اخلاق اسلامی در بیمارستان‌های دانشگاهی
امیراحمد شجاعی ، جیران زبردست ، محمد کیاسالار ، نیکزاد عیسی‌زاده
مرکز تحقیقات قرآن، حدیث و طب، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
چکیده:   (1027 مشاهده)
زمینه و هدف: رعایت نکردن اخلاق در جامعه مشکلات بسیاری را برای عامه مردم به وجود می‌آورد و در مقیاس کوچک‌تر در بیمارستان نیز عدم رعایت نکات اخلاقی مسائل زیان‌باری را رقم خواهد‌زد. برای پیشبرد اهداف اخلاقی در سازمان و یا به عبارت دیگر ترویج اخلاق در بیمارستان‌های دانشگاهی بنا به توصیه‌های علمی و مدیریتی حتما لازم است از تکنولوژی‌های نوین استفاده شود که در گام آخر تحقیق به بررسی آنها پرداخته می‌شود.
روش: در این پژوهش از روش‌های مطالعات کتابخانه‌ای، مصاحبه عمیق با خبرگان، نظرسنجی از خبرگان و مشاهده برای گردآوری داده‌ها استفاده می‌شود و از طریق«تحلیل محتوا و داده‌های به‌دست آمده» در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، با توجه به ماهیت تحقیق از نظرات خبرگان اخلاق سازمانی در صنعت بهداشت و درمان و سایر خبرگان دانشگاهی اخلاق، اخلاق و فرهنگ ‌سازمانی و مدیریت استراتژیک نظرخواهی شد.
یافته‌ها: پژوهشگر در کدگذاری متن مصاحبه از کدهای طبیعی یا زنده استفاده کرد که عین جمله مصاحبه‌شونده‌ها بود و یا اینکه برداشت خود را از جملات بیان کرد که به آن کد تصدیقی می‌گویند که براساس مطالبی که از پژوهش‌های گذشته شکل گرفته است، کد مناسب به آن اختصاص داده شد. سؤال اصلی پژوهش حاضر به دست آوردن مفاهیم بنیادی در زمینه رخنه‌های اخلاق سازمانی در بیمارستان بوده است که این هدف هم در هنگام کدگذاری در ذهن محقق بوده است همچنین ابعاد مدل و روابط بین ابعاد مدل نیز در ذهن محقق بوده است که در کدگذاری به آن‌ها توجه شده است. اخلاق کادر درمان تنها به پزشکان بر نمی‌گردد؛ بلکه سایر بخش‌هایی که به‌نوعی به درمان بیمار اقدام می‌کنند نیز بر می‌گردد. در این میان بیشترین تعامل را پرستاران با بیمار و همراه او دارند و به دلیل ماهیت کارشان از نظر اخلاقی باید خوددار و خودکنترل باشند تا بتوانند رفتارهای اخلاقی که نه‌تنها باعث ناراحتی بیمار نشود؛ بلکه از نظر روحی او را تسکین دهد.
 نتیجه‌گیری: این طرح همه‌جانبه است و کمک می‌کند افراد بدانند که رشد اخلاق در بیمارستان فراگیر و همه‌جانبه است، هم اولویت‌بندی می‌خواهد، هم ابعاد گوناگون دارد و هم اینکه باید به عنوان یکی از اهداف سازمانی تلقی شود.
واژه‌های کلیدی: اخلاق اسلامی، بیمارستان‌های دانشگاهی، رشد اخلاقی، معنویت
متن کامل [PDF 697 kb]   (156 دریافت)    
نوع مطالعه: اصيل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/9 | پذیرش: 1401/7/30 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/9/22 | انتشار: 1401/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shojaei A A, Zebardast J, Kiasalar M, Isisazadeh N. The Strategy of Spiritual Growth and Islamic Ethics in University Hospitals. Iran J Cult Health Promot 2022; 6 (3) :394-402
URL: http://ijhp.ir/article-1-642-fa.html

شجاعی امیراحمد، زبردست جیران، کیاسالار محمد، عیسی‌زاده نیکزاد. راهبرد رشد معنوی و اخلاق اسلامی در بیمارستان‌های دانشگاهی. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (3) :394-402

URL: http://ijhp.ir/article-1-642-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( پاييز 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645