:: دوره 6، شماره 3 - ( پاييز 1401 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 548-540 برگشت به فهرست نسخه ها
عدالت در آموزش‌ عالی: موردکاوی استعدادهای‌ درخشان از منظر دانشجویان و بررسی قوانین‌جاری
سعید عسگری ، مرضیه دشتی رحمت آبادی ، شهرام یزدانی ، محمد بهناز ، پروین پاسالار ، معصومه چهرازی
مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی
چکیده:   (8533 مشاهده)
زمینه ‌و هدف: شناسایی و رشد استعدادهای ‌برتر، جایگاه برنامه‌ریزی‌‌ آموزشی را مضاعف می‌‌کند. هدف از این طرح یافتن قوانینی در حوزه استعداد‌ برتر است که با منطق پیروی از عدالت‌آموزشی در محیط‌های دانشگاهی ناسازگار بوده و پیشنهادهایی برای اصلاح ارائه ‌شده ‌است.
روش: این مطالعه کیفی با روش تحلیل محتوا در سال 1401 انجام شد. جلسات مصاحبه هدفمند با دستیاران و دانشجویان عضو و غیرعضو دفاتر استعداد‌ برتر به‌همراه رؤسای این دفاتر در دانشگاه‌های علوم پزشکی بزرگ برگزار شد. با استخراج کدهای مفهومی ‌اولیه، مرور مداوم و بررسی کدهای مشابه، خلاصه‌سازی و حذف کدهای تکراری، چهار طبقه اصلی و چهارده طبقه فرعی به‌دست آمد.
یافته‌ها: دانشجویان بر لزوم تغییر شرایط عضویت در دفاتر استعداد ‌برتر و شناسایی استعدادها در طول تحصیل متناسب با تلاش و توانمندی‌های علمی‌و پژوهشی خود تأکید داشتند. ایشان ضمن درخواست هماهنگی بین نهادهای آموزشی و اجرایی کشور، خواستار زمینه‌سازی قوی‌تر مسئولان وزارتین، برای تأثیرگذاری بیشتر آنان بر ارتقا علمی‌و فرهنگی کشور بودند.
نتیجه‌گیری: رفع اشکالات ساختاری واحدها و بازنگری آیین‌نامه‌ها، ترغیب‌کننده‌های انگیزشی، توجه به نیازهای اجتماعی و فرهنگی دانشجویان‌برتر، بایستی مورد توجه مدیران آموزشی ارشد قرار گیرد. دانشجویان ضمن درخواست تعمیم و تغییر بندها و تبصره‌هایی از آیین‌نامه‌های مرتبط، با تمهید راه‌اندازی مراکز سنجش نخبگانی در کلان‌ مناطق با شیوه‌نامه یکسان موافق بودند. پیشنهاد می‌شود دفتر امور نخبگان و دانشجویان استعدادهای درخشان وزارت متبوع با همکاری یکی از نهادهای برجسته آموزشی کشور متولی تشکیل حلقه‌های تخصصی از استعداد‌های برتر دانشگاه‌های علوم پزشکی شود؛ تا این دانشجویان فرصت بهتر برای تعامل نزدیک با مسئولان وزارت متبوع و مشارکت بیشتر جهت رفع مشکلات آموزشی-پژوهشی و اجرایی را داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، دانشجویان، سیاست‌گذاری، نخبگان
متن کامل [PDF 339 kb]   (227 دریافت)    
نوع مطالعه: اصيل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/24 | پذیرش: 1401/9/7 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/9/29 | انتشار: 1401/9/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( پاييز 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها