زمینه و هدف: شناسایی و رشد استعدادهای برتر، جایگاه برنامهریزی آموزشی را مضاعف میکند. هدف از این طرح یافتن قوانینی در حوزه استعداد برتر است که با منطق پیروی از عدالتآموزشی در محیطهای دانشگاهیناسازگار بوده و پیشنهادهایی برای اصلاح ارائه شده است. روش: این مطالعه کیفی با روش تحلیل محتوا در سال 1401 انجام شد. جلسات مصاحبه هدفمند با دستیاران و دانشجویان عضو و غیرعضو دفاتر استعداد برتر بههمراه رؤسای این دفاتر در دانشگاههای علوم پزشکی بزرگ برگزار شد. با استخراج کدهای مفهومی اولیه، مرور مداوم و بررسی کدهای مشابه، خلاصهسازی و حذف کدهای تکراری، چهار طبقه اصلی و چهارده طبقه فرعی بهدست آمد. یافتهها: دانشجویان بر لزوم تغییر شرایط عضویت در دفاتر استعداد برتر و شناسایی استعدادها در طول تحصیل متناسب با تلاش و توانمندیهای علمیو پژوهشی خود تأکید داشتند. ایشان ضمن درخواست هماهنگی بین نهادهای آموزشی و اجرایی کشور، خواستار زمینهسازی قویتر مسئولان وزارتین، برای تأثیرگذاری بیشتر آنان بر ارتقا علمیو فرهنگی کشور بودند. نتیجهگیری: رفع اشکالات ساختاری واحدها و بازنگری آییننامهها، ترغیبکنندههای انگیزشی، توجه به نیازهای اجتماعی و فرهنگی دانشجویانبرتر، بایستی مورد توجه مدیران آموزشی ارشد قرار گیرد. دانشجویان ضمن درخواست تعمیم و تغییر بندها و تبصرههایی از آییننامههای مرتبط، با تمهید راهاندازی مراکز سنجش نخبگانی در کلان مناطق با شیوهنامه یکسان موافق بودند. پیشنهاد میشود دفتر امور نخبگان و دانشجویان استعدادهای درخشان وزارت متبوع با همکاری یکی از نهادهای برجسته آموزشی کشور متولی تشکیل حلقههای تخصصی از استعدادهای برتر دانشگاههای علوم پزشکی شود؛ تا این دانشجویان فرصت بهتر برای تعامل نزدیک با مسئولان وزارت متبوع و مشارکت بیشتر جهت رفع مشکلات آموزشی-پژوهشی و اجرایی را داشته باشند.
Asgari S, Dashti Rahmatabadi M, Yazdani S, Behnaz M, Pasalar P, Chehrazi M. Justice in Higher Education: A Study of Talented Individuals from the Students’ Perspective and Review of Current Regulations. Iran J Cult Health Promot 2022; 6 (3) :540-548 URL: http://ijhp.ir/article-1-633-fa.html
عسگری سعید، دشتی رحمت آبادی مرضیه، یزدانی شهرام، بهناز محمد، پاسالار پروین، چهرازی معصومه. عدالت در آموزش عالی: موردکاوی استعدادهای درخشان از منظر دانشجویان و بررسی قوانینجاری. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (3) :540-548