[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( پاييز 1401 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 503-493 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی روند اجرای طرح ژنریک و نظام دارویی ملی کشور
مرتضی نیلفروشان ، مرتضی آذرنوش ، احمد شیبانی ، مونا شهبازی ، خسرو بیاتی ، حسام‌الدین شریف‌نیا ، حمیدرضا عربلو
فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران
چکیده:   (842 مشاهده)
زمینه و هدف: طرح ژنریک برای دسترسی هر چه بیشتر داروها در سال 1358 مطرح و از نتایج مهم آن می‌توان به کاهش هزینه­های دارویی و کاهش واردات اشاره کرد. به تدریج از سال 1378 برندینگ دارو در ایران مورد استفاده شرکت‌های داروساز قرار گرفت؛ لذا شرکت‌ها در جهت حفظ سهم بازار از نام برند- ژنریک استفاده کردند تا بتوانند داروها را با قیمت بالاتر بفروش رسانده و با تمایز در نام، سهم بازار بیشتری به‌دست آورند.
روش: در این مطالعه با جمع‌آوری آمار و مستندات نسبت به واکاوی شرایط داروهای ژنریک و برند- ژنریک، درباره نظام نوین دارویی ایران و تغییرات حاصل شده پس از انقلاب اسلامی بررسی به عمل آمده است.
یافته‌ها: به‌رغم دو دهه نظام دارویی ملی کشور که بر پایه داروهای ژنریک بنا نهاده شده بود از سال 1391 تا 1400 درصد داروهای ژنریک از 69 درصد به 50 درصد کاهش یافته و تعداد داروهای برند- ژنریک افزایش یافته و در بین 100 داروی پرفروش عددی نیز 38 درصد پروانه‌ها با نام برند- ژنریک بوده است. از نقطه نظر بار مالی و هزینه تحمیل شده به بیماران و بیمه­ها با تجویز داروهای برند-ژنریک نیز از51 درصد در سال 1388 به 84 درصد در سال 1393 و سپس به 69 درصد در سال 1397 نسبت به کل رسیده است.
نتیجه‌گیری: در اسناد راهبردی و سیاست‌های کلی نظام سلامت مانند ابلاغیه مقام معظم رهبری و ... بر ترویج داروهای ژنریک در نظام سلامت صحه­گذاری شده؛ اما از نقطه نظر عملیاتی روند برخلاف این بوده است. گرایش به داروهای برند- ژنریک به جهت موارد زیر: تمایز بین شرکت‌ها، افزایش سهم بازار با معرفی و افزایش قیمت دارو راهبرد مهم بوده و تمایل شرکت‌ها به اخذ پروانه با نام برند- ژنریک بر اساس سه آیین­نامه سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت مشتمل بر: ضابطه نام­گذاری داروها، ضابطه قیمت­گذاری داروها، آئین­نامه بازاریابی و معرفی محصولات دارویی در این مهم تسهیل‌کننده بوده است.
واژه‌های کلیدی: خدمات دارویی، داروهای ژنریک، قوانین دارو، نظام‌های دارورسانی
متن کامل [PDF 527 kb]   (271 دریافت)    
نوع مطالعه: اصيل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/19 | پذیرش: 1401/7/30 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/9/20 | انتشار: 1401/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nilforoushan M, Azarnoosh M, Shibani A, Shahbazi M, Bayati K, Sharifnia H et al . An Evaluation of the Implementation Process of the Generic Policy and National Pharmaceutical System in I.R.Iran. Iran J Cult Health Promot 2022; 6 (3) :493-503
URL: http://ijhp.ir/article-1-631-fa.html

نیلفروشان مرتضی، آذرنوش مرتضی، شیبانی احمد، شهبازی مونا، بیاتی خسرو، شریف‌نیا حسام‌الدین و همکاران.. ارزیابی روند اجرای طرح ژنریک و نظام دارویی ملی کشور. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (3) :493-503

URL: http://ijhp.ir/article-1-631-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( پاييز 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645