گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده: (1058 مشاهده)
زمینه و هدف: مبتلایان به دیابت نوع 2 با مشکلات فراوانی بهویژه در زمینه سلامت مواجه هستند. بنابراین، هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش شفقت بر سرسختی سلامت، شفقت و تنظیم رفتاری هیجان بود. روش: این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش مبتلایان به دیابت نوع 2 انجمن دیابت شهر اهواز در فصل زمستان سال 1400 بودند که 50 نفر از آنها با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش شفقت قرار گرفت و گروه کنترل در فهرست انتظار برای آموزش ماند. دادهها با سیاهه تجدیدنظر شده سرسختی سلامت، مقیاس شفقت و پرسشنامه تنظیم رفتاری هیجان جمعآوری و با آزمونهای خیدو، تی مستقل و تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل از نظر هر سه متغیر سرسختی سلامت، شفقت و تنظیم رفتاری هیجان تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر، آموزش شفقت باعث افزایش سرسختی سلامت، شفقت و تنظیم رفتاری هیجان در مبتلایان به دیابت نوع 2شد. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این مطالعه، متخصصان و درمانگران میتوانند از روش آموزش شفقت در کنار سایر روشهای آموزشی مؤثر برای بهبود ویژگیهای روانشناختی استفاده کنند.
Edalat A, DashtBozorgi Z, Talebzadeh Shoshtari M. The Effectiveness of Compassion Training on Health Hardiness, Compassion and Behavioral Emotion Regulation. Iran J Cult Health Promot 2022; 6 (3) :562-569 URL: http://ijhp.ir/article-1-623-fa.html
عدالت آزاده، دشتبزرگی زهرا، طالبزاده شوشتری مرضیه. اثربخشی آموزش شفقت بر سرسختی سلامت، شفقت و تنظیم رفتاری هیجان در دیابت نوع 2. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (3) :562-569