تبیین معنویت سکولار با تحلیلی بر گفتمان فردریش نیچه: مطالعه بیوگرافی روانی
|
مینو اسدزندی ، علی سیدکلال |
دکترای مدیریت تحقیقات علوم پزشکی، مرکز تحقیقات طب، قرآن و حدیث، دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج(، تهران، ایران |
|
چکیده: (1762 مشاهده) |
زمینه و هدف: معنویت با توجه به معنای حوادث عالم، خیر نهفته در رنجهای زندگی، تابآوری و سازگاری را بالا میبرد. در معنویت دینی، دلبستگی ایمن به خدا سبب تقویت ارتباط با خود، مردم، طبیعت و یافتن معنایی برای رنجهای زندگی میشود. معنویت سکولار، مـروج جدایی و به حاشیه راندن دیـن ازسـاحتهای مختلـف زندگی انسـان است. هدف این مطالعه، تبیین معنویت سکولار با تحلیل گفتمان فردریش نیچه طی مطالعه بیوگرافی روانی است.
روش: این تحقیق کیفی در سال 1401 با روش عملیاتی تحلیل گفتمان انجام شد تا با بررسی چرایی رخدادهای زندگی نیچه، ارتباط معنایی میان محتوا و فهم گفتمان معنویتگرایی سکولار ایجاد کند. تحقیق شامل تبیین: گفتمان برون متن (شرایط فرهنگی و تاریخی)، گفتمان درون متن (دیدگاه هستیشناسی)، فضای ارتباطی (دیدگاه انسانشناسی)، فضای معنایی متن (سبک زندگی ایدهپرداز)، و فضای ساختاری بود.
یافتهها : نیچه بهرغم تولد در خانوادهای مذهبی، با اعلام مرگ خدا و نگارش کتاب دجال، انسانی را تبیین کرد که حسادت و احساس حقارت، عامل شناخت معنای زندگی و تلاش برای آن است. عدم دلبستگی ایمن به خدا و مردم با ایجاد احساس ناامنی، بیپناهی و رها شدن، فقدان تعلق و احترام، نیچه را مبدل به فیلسوفی آتئیست و نهیلیست کرد.
نتیجهگیری: نگرش معنوی به جهان، توجه به ملکوت عالم هستی، در کنار دلبستگی به خدا، با تقویت ارتباط با خود، مردم و طبیعت، سبب تسکین رنجهای بشر میشود که در معنویت سکولار دیده نمیشود. |
|
واژههای کلیدی: آسیبشناسی روانی، روانکاوی، سرگذشتنامه، سکولاریسم، معنویت |
|
متن کامل [PDF 297 kb]
(324 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروري |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/2/12 | پذیرش: 1401/3/4 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/3/25 | انتشار: 1401/3/31
|
|
|
|