گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور واحد تهران، تهران، ایران
چکیده: (1195 مشاهده)
زمینه و هدف: ورزش همگانی بهعنوان ابزاری کمهزینه، مفرح و درعینحال مؤثر برای عموم مردم است که سهم بسزایی در ارتقای سطح سلامتی جسمانی، روانی و اجتماعی آنها دارد. این پژوهش با هدف طراحی الگوی نقش رسانههای جمعی در توسعه ورزش همگانی کشور و راهبردهای آن انجام شد. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و به لحاظ راهبردی کمی، به حیث مسیر اجرا، همبستگی، به لحاظ گردآوری دادهها، میدانی و از نظر زمان آیندهنگر بود. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه برگرفته از عوامل شناسایی شده در قسمت کیفی بود که عوامل با مصاحبه نیمه ساختار یافته از خبرگان و کارشناسان حوزه رسانههای ورزشی شناسایی شد. جامعه آماری در بخش کمی، ورزشکاران عضو فدارسیون و هیئتهای ورزش همگانی بودند که تعداد 360 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونهگیری در دسترس و به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. روشهای آماری مورد استفاده در این پژوهش، روشهای آمار توصیفی برای محاسبه شاخصهای مرکزی و پراکندگی در مورد متغیرهای پژوهش، و آمار استنباطی شامل تحلیل عامل اکتشافی، تحلیل عامل تأییدی، آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی بودند که از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس. و آموس 25 استفاده شد.
یافتهها: مقدار بارهای عاملی متغیرهای آشکار از نقطه برش 4/0 و مقدار آماره تی آنها نیز از نقطه برش 567/2 بزرگتر بود (01/0 < P) که نشان از اطمینان به سازه مورد نظر دارد.
نتیجهگیری: رسانههای اجتماعی تاثیر قابل توجهی در ارتقای فرهنگ سلامت از طریق ورش همگانی در کشور دارد.
Moshtaghi M, Ghasmi H, Rasekh N. The Role of Mass Media in Promoting Health Through Public Sports. Iran J Cult Health Promot 2022; 6 (1) :96-101 URL: http://ijhp.ir/article-1-481-fa.html
مشتاقی مهتاب، قاسمی حمید، راسخ نازنین. نقش رسانههای جمعی در توسعه سلامت از طریق ورزش همگانی. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (1) :96-101