:: دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 176-171 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و مطالعه بازآموزی‌های گروه علوم پزشکی در ایران و ارائه راهکارهای پیشنهادی به منظور ارتقای کیفی آن
فرشاد هاشمیان*، محمدرضا شانه‌ساز
چکیده:   (151 مشاهده)
زمینه و هدف: اغلب مشاهده شده است که برنامه‌های آموزش مداوم، دارای نتایج هدف‌گذاری شده نیستند. هدف از طرح حاضر، ارائه راهکارها، پیشنهادها و مدل‌هایی از برنامه آموزش مداوم برای گروه متخصصان حوزه پزشکی و داروسازی است.
روش: فرمت و مدل‌های برنامه‌های آموزش مداوم ارائه شده به گروه متخصصان حرفه‌ای شاغل در حوزه پزشکی و داروسازی در کشور و نیز کشورهای مطرح جهان که تجربه موفق‌تری در این خصوص داشته‌اند بررسی شد. داده‌های میدانی از چندین انجمن علمی مرتبط، مراکز برگزارکننده برنامه‌های آموزش مداوم و مرکز آموزش مداوم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب پرسشنامه، جمع‌آوری و آنالیز شد. همچنین، مطالعات تطبیقی و مقایسه‌ای الگوها و راهکارهای مورد استفاده در کشورهای پیشرو در حیطه آموزش مداوم انجام شد.
یافته‌ها: درصد بالایی از هر دو گروه پزشکان و داروسازان موافق این موضوع بودند که «استفاده از موارد کمک آموزشی اعم از عکس، فیلم، ویدیو و اسلاید باعث بهبود یادگیری شرکت‌کنندگان می‌شود». در مقابل، درصد کمی از هردو گروه پزشکان و داروسازان معتقد بودند که «میزان بازدهی شرکت‌کنندگان در دوره‌های مجازی نسبت به دوره‌های حضوری بیشتر است».
نتیجه‌گیری: در خصوص تلفیق مدل‌های موفق بازآموزی و مدل‌های ارتقای کیفیت در برنامه‌های آموزش مداوم رشته‌های پزشکی و داروسازی، روش‌های قطعی و راهکارهای اجرایی شامل شخصی‌سازی برنامه‌های آموزش مداوم از طریق data mining، استفاده از واقعیت مجازی و هوش مصنوعی ارائه شد.
واژه‌های کلیدی: آموزش بین‌حرفه‌ای، برنامه‌های آموزش مدام، حرفه‌ای‌گرایی، شیوه‌های مبتنی بر عملکرد، یادگیری مادام‌العمر
متن کامل [PDF 295 kb]   (67 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/31 | پذیرش: 1400/6/31 | انتشار: 1400/6/31


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها