:: دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 388-376 برگشت به فهرست نسخه ها
بایسته‌های آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در آموزش عالی سلامت
محمدعلی محققی
چکیده:   (2000 مشاهده)
زمینه و هدف: نظام ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی با استفاده از آیین‌نامه ارتقا، نافذترین شیوه تحول با رویکرد ارتقای کمی، کیفی، هدفمند، سلامت‌محور، مبتنی بر نیازهای جامعه، پاسخگو و عادلانه در آموزش عالی سلامت است. هدف آیین‌نامه فوق ارتقای نظام ارزشیابی و تعلیم و تربیت استادان آموزش عالی سلامت و تحول در محیط‌های علمی و دانشگاهی متناسب با ارزش‌های اسلامی، اخلاق پزشکی و آداب حرفه‌ای و تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد به اخلاق اسلامی حرفه‌ای و دارای مهارت و شایستگی‌های متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور، و کارآمدی فعالیت‌های علمی، پژوهشی در کشور است.
روش: این مطالعه کیفی، کاربردی، توصیفی و پیمایشی است و از شیوه‌ "مطالعه کتابخانه‌ای" و "جمع‌بندی دیدگاه‌های خبرگانی" استفاده شده است.
یافته‌ها: آیین‌نامه جامع و تحول‌آفرین ارتقای هیئت علمی آموزش عالی سلامت، علاوه بر موارد فعلی باید در برگیرنده  موارد مهم و ضروری ذیل باشد: «فعالیت‌های اجتماعی، مردم محور، فرهنگی، تربیتی و پرورشی و انقلابی هیئت علمی»، «مشارکت الزام‌آور هیئت علمی ‌متقاضی ارتقا در فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و تحقیقات و آموزش ارتقای سلامت6 (سلامت همه‌جانبه جسمانی ـ روانی ـ اجتماعی و معنوی) افراد و جامعه». اهم مصادیق این فعالیت‌ها عبارتند از: عوامل و تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت7؛ عدالت در سلامت؛ پیشگیری ابتدایی8، پیشگیری اولیه9، ارتقای مراقبت‌های اولیه سلامت10، به‌عنوان زیربنا و رکن رکین مراقبت‌های جامع سلامت11؛ مشارکت مردم (در برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت): همکاری‌های بین‌بخشی؛ آشنایی با تکنولوژی مناسب12 و تلاش برای توسعه آن در حد توان؛ تسلط به مسائل و مشکلات جاری سلامت جامعه، ازجمله بیماری‌های غیرواگیر (اولین عامل مرگ‌ومیر در کشور)؛ تسلط و اعتقاد به آموزش پزشکی جامعه‌نگر13 و مشارکت در آموزش و ترویج آن؛ اعتقاد و عمل به شفافیت و پاسخگویی در مسئولیت‌های سلامت14؛ آموزش در جامعه و به‌ویژه در نقاط محروم، به جای دانشکده یا بخش‌های فوق‌تخصصی بیمارستانی؛ فعالیت‌های ناظر بر ارتقای سواد سلامت و فرهنگ سلامت مردم؛ مشارکت در سیاست‌گذاری‌های مطلوب سلامت؛ مشارکت در تلاش‌های علمی و مدیریتی بهبود شاخص‌های سلامت؛ کنترل حوادث و بلایا؛ پدافند غیر عامل؛ اقتصاد مقاومتی در سلامت؛ سلامت دفاعی؛ و مانند آن‌ها. همچنین معیارهای اختصاصی حوزه سلامت، اعم از بالینی و علوم پایه پزشکی و بایسته‌های مهارتی حسب مورد.
نتیجه‌گیری: آیین‌نامه ارتقای هیئت علمی ‌آموزش عالی سلامت با جهت‌گیری پیشرفت علمی، براساس تحقق نیازهای اساسی سلامت جامعه، و آرمان‌های تربیتی، اخلاقی، معنوی، اجتماعی، فناوری، مهارتی و علمی سلامت، مصرح در سیاست‌های کلی سلامت و علم و فناوری، و اسناد بالادستی نظیر اسلامی‌‌شدن دانشگاه‌ها و سایر اسناد راهبردی مرتبط باید باز طراحی و دگرگون شود.
واژه‌های کلیدی: آیین‌نامه ارتقا، اعضای هیئت علمی، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 473 kb]   (450 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/21 | پذیرش: 1398/12/29 | انتشار: 1398/12/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها