|
الگوهای الهامبخش سلامت معنوی اسلامی
|
محمدعلی محققی ، فریدون عزیزی ، بهرام عین اللهی ، سیدمحمدرضا کلانتر معتمدی ، سیدضیاءالدین تابعی ، داود شجاعی زاده ، سیدحسن مقدم نیا ، ابوالقاسم عیسی مراد ، ابراهیم سقزچی  |
| عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران، پژوهشکده سرطان، انستیتو کانسر؛ عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی |
|
|
چکیده: (4098 مشاهده) |
زمینه و هدف: افراد شاخص معنوی و واجدین سلامت معنوی در طراز قرآن مجید و تعالیم اسلامیدارای ویژگیهای برجسته و ممتازی هستند. آیه مبارکه 29 از سوره رعد، به زیبایی این مصادیق را معرفی میفرماید" «الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَیٰ لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ»، «آنان که به خدا ایمان آوردهاند و کارهای نیکو پرداختهاند، خوشا به احوال آنان و مقام نیکوی آنها». در این نوشتار، جنبههای مصداقی و الگوهای دینی سلامت معنوی اسلامی به صورت اجمال ارائه شده است.
روش کار: مطلب اصلی از پانل ششمین همایش سلامت معنوی اسلامیدر اسفند ماه 1397، برداشت و با مطالعه کتابخانهای تکمیل و تنظیم شده است.
یافتهها: در طول تاریخ اسلام از صدر اول تا دوران معاصر شخصیتهای والا، دانشمندان الهامبخش، طبیبان و حکیمان خداجوی و خدمتگذار، و انسانهای نیک و معنوی فراوانی را در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران خواهیم یافت. این مصادیق سلامت معنوی اسلامی، در جنبههای مختلف زندگی، اعم از اخلاقی و تربیتی، علمیو حرفه ای، سیره و سبک زندگی، در زمره الگوها و مصداقهای عینی و تأثیرگذار به شمار میروند.
نتیجهگیری: انسان در مسیر زندگی خود، به الگوی عملی نیاز دارد تا با اقتدا به او حرکت کند. از این رو، طبیعیترین، مؤثّرترین و سریعترین روش تربیتی، روش الگویی، یعنی ارائه نمونه و تربیت عملی است. نقش الگوها، حسّاسترین نقش تربیتی است تا آنجا که الگوهای صالح، مردم را به صلاح و تعالی میرسانند و الگوهای فاسد، مردم را به ورطه فساد و تباهی میکشانند. شناخت ویژگیها و زوایای آشکار و پنهان زندگی الگوها، و معرفی آنان به جامعه، برای ترویج و اشاعه سلامت معنوی اسلامی، دارای ضرورت مبرم است و از سایر شیوههای ترویجی، نافذتر میباشد.
|
|
| واژههای کلیدی: ارتقای سلامت، اسلام، سبک زندگی سالم، سلامت معنوی، معنویت |
|
|
متن کامل [PDF 806 kb]
(1174 دریافت)
|
نامه: مروري |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/1/9 | پذیرش: 1399/1/9 | انتشار: 1399/1/9
|
|
|
|
|
|