Iranian Journal of Culture and Health Promotion
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت
Iran J Cult Health Promot
Medical Sciences
http://ijhp.ir
1
admin
9
2645-5943
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1401
9
1
gregorian
2022
12
1
6
3
online
1
fulltext
fa
نحوه تأثیر معنویت بر سلامت روان: از معنویت دینی تا سکولار
How Spirituality Affects Mental Health: From Religious to Secular Spirituality
تخصصي
Special
مفهومي
Conceptual Paper
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:8pt"><span style="line-height:18pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="letter-spacing:-0.15pt"><b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">زمینه و هدف:</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> طبق آمار 4/99 درصد مردم ایران مسلمانند، فراوانی اختلالات روانی 7/29 درصد، تمایل به معنویتهای فرادینی در</span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> دانش</span></span> <span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">آموزان 25 درصد و در دانشجویان72 درصد میباشد.</span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> این مطالعه با هدف </span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">تبیین نحوه تأثیر معنویت بر سلامت روان از معنویت دینی تا معنویت سکولار انجام شد.</span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:8pt"><span style="line-height:18pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="letter-spacing:-0.15pt"><b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">روش: </span></span></b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">در مطالعه ترکیبی، مبتنیبر مدل کروسل و همکاران با رویکرد اکتشافی- تبیینی و نظریه قلب سلیم، دادههای کیفی مرور غیرنظاممند و تحلیل محتوای قراردادی مفهوم، ساختار، هدف، ویژگی، مبانی انواع معنویت،- دادههای کمی کاربردهای بالینی مدل، تلفیق شدند. اعتبار فرا استنباطهای تحقیق، در بخش دادههای</span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> کمی از طریق اعتبار درونی- بیرونی، در بخش دادههای</span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> کیفی با اعتمادپذیری یا شاخص قابلیت سنجیده</span></span> <span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">شدند. </span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:8pt"><span style="line-height:18pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="letter-spacing:-0.15pt"><b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">یافتههای</span></span></b><b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">: </span></span></b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">کرکپاتریک، دلبستگی به خدا را محصول نوع دلبستگی به والدین میداند</span></span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt">؛</span><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> اما خدا در قرآن واجد تصویر مثبت (آفریدگار مهربان امنیتبخش، مراقب قدرتمند)، دلبستگی ایمن به خداوند محصول شناخت، تصور مثبت از خدا، عشق و محبت بنده به خداست. توکل و تفویض مشکلات زندگی به خدا سبب سلامت روانی، نشاط معنوی مومنان میشود. بهرغم تعاریف متفاوت معنویتگرایان از خدا (جهانبینی پانتییسـتی، مونوتئیستی)، تصویر منفی از خدا سبب دلبستگی غیرایمن به خدا و تأثیر بر سلامت روان میشود.</span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:8pt"><span style="line-height:18pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="letter-spacing:-0.15pt"><b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">نتیجهگیری:</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> در</span></span> <span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">معنویت اسلام، دلبستگی ایمن به خدا، باور به حضور و کفایت خداوند بهعنوان دیگری غالب سبب ارتقای سلامت روان است. معنویتهای سکولار مبتنیبر خود آیینی و تقدیس طبیعت است. پیروانشان در پی آرامش، رضایت و نشاط به «سـبک شخصـی» بهوسیله معنویت ساکن در طبیعـت هستند.</span></span></span></span></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12pt"><span style="line-height:12.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:10.0pt">Background: </span></b><span style="font-size:10.0pt">According to statistics, 99.4% of Iranian people are Muslims. The frequency of mental disorders is 29.7%, while the tendency to extra-religious spirituality is 25% among high school students and 72% among university students. This study was conducted with the aim of explaining the effect of spirituality, from religious spirituality to secular spirituality,on mental health.</span><span style="font-size:10.0pt"></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:12.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:10.0pt">Methods: </span></b><span style="font-size:10.0pt">This combined study was based on the Sound Heart modeland discovery-explanatory approach of</span><span style="font-size:10.0pt">Creswell</span><span style="font-size:10.0pt"> et al.’s model (2003). Qualitative data were gatheredfrom non-systematic review and contractual content analysis of the concept, structure, purpose, feature, foundations of trans-religious and secular spirituality, the religious spirituality of Islam. Quantitative data from the clinical applications of the model were integrated. The validity of meta-inferences of research were measuredviainternal-external validity for quantitative data, and "reliability" or "capability index" for qualitative data.</span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:12.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:10.0pt">Results: </span></b><span style="font-size:10.0pt">Kirkpatrick considers attachment to God, a product of attachment to parents. But God has a positive image in the Quran (a kind creator who gives security, a powerful caregiver). Safe attachment to God is a product of knowledge, positive image of God, and love for God. Trusting and delegating life's problems to God brings aboutmental health and spiritual vitality of believers. Despite the different definitions of God by spiritualists (pantheistic and monotheistic ideologies), the negative image of God has caused insecure attachment to God, which affects mental health.</span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:12.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:10.0pt">Conclusion: </span></b><span style="font-size:10.0pt">Spirituality of Islam is based on secure attachment to God, and also belief in the presence and sufficiency of God (the most powerful other), which help improve mental health. Secular spirituality is based on esoterism and consecration of nature. Their followers seek inner peace, contentment and happiness in a "personal style" through spirituality residing in nature.</span></span></span></span></div>
خداشناسی, دلبستگی, دنیویگرایی, معنویت, معنویت فرادینی
Attachment, Secularism, Spirituality, Theology, Trans-religious spirituality
403
411
http://ijhp.ir/browse.php?a_code=A-10-292-1&slc_lang=fa&sid=1
Minoo
Asadzandi
مینو
اسدزندی
mazandi498@gmail.com
10031947532846003300
10031947532846003300
Yes
Quran and Hadith Research Center, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دکترای مدیریت تحقیقات علوم پزشکی
Ali
Seyed Kalal
علی
سیدکلال
ali.seyedkalal@gmail.com
10031947532846003301
10031947532846003301
No
Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران