%0 Journal Article %T A Practical Look At the Concept of Scientific Authority %J Iranian Journal of Culture and Health Promotion %V 3 %N 1 %U http://ijhp.ir/article-1-144-fa.html %R %D 2019 %K Institutional Authority, Scientific Hegemony, Subject Authority, Pioneers Authority, %X زمینه و هدف: مرجعیت علمی به عنوان مفهومی که مصادیق آن در طول سال‌ها و دوره‌های مختلف تغییر کرده است، این روزها به گفتمان رایجی در دانشگاه‌ها و مجامع علمی ایران تبدیل شده است. با توجه به تمرکز اخیر مجامع علمی، دستیابی به توافق روی مواردی نظیر تعریف دقیق، مبانی نظری و نقاط قوت و مزیت­های واقعی کشور و زیرساخت تشکیلاتی و مدیریتی ضروری برای دستیابی به مرجعیت علمی، ضرورت دارد. روش کار: نوشتار حاضر به تحلیل سطوح مرجعیت علمی و برخی مبانی فلسفی آن و در نهایت مسیر پیش رو برای کسب جایگاه مرجعیت علمی در کشور، پرداخته­ است. یافته‌ها: سیادت علمی، مرجعیت موضوعی، مرجعیت مؤسسه‌ای و مرجعیت پیشکسوتان چهار سطح ارائه شده برای مفهوم مرجعیت علمی است سیادت علمی با پیش­ران بودن و تأثیرگذار بودن در مسیر توسعه علمی جامعه بشری به صورت گسترده محقق می‌‌شود. مرجعیت موضوعی به سرآمدی و توانمندی خاص در یک موضوع و حیطه اشاره دارد. مرجعیت مؤسسه‌ای در برگیرنده سرآمدی بعضی دانشگاه­ها و مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی در یک موضوع خاص است. و در نهایت مرجعیت پیشکسوتان با پرورش و بالندگی دانشمندانی برتر و سرآمد در عرصه بین­الملل اتفاق می‌افتد. نتیجه‌گیری: برای تسهیل دستیابی به مرجعیت علمی دنبال کردن اولویت‌هایی نظیر گفتمان­سازی و جریان­سازی فکری در بین فرهیختگان جامعه، آسیب­شناسی دقیق اقدامات انجام شده، نگاشت نهادی مرجعیت علمی در کشور، نگاه به آینده، به‌روزرسانی مفاهیم مرجعیت و استفاده از تجربه سایر کشورها، شناسایی ارزش­ها و راهبردهای مناسب و منطبق بر قوانین بالادستی، تنظیم نقشه راه مرجعیت علمی، تقویت مأموریت‌گرایی و رصد وضعیت حرکت ضروری است. %> http://ijhp.ir/article-1-144-fa.pdf %P 16-23 %& 16 %! %9 Review Article %L A-10-37-2 %+ %G eng %@ 9 %[ 2019