|
تحلیل خبرگان از وضعیت موجود آموزش فلوشیپ چشمپزشکی در ایران: آیندهپژوهی
|
محمدعلی جوادی ، شیما طباطبایی ، حسن قاضیزاده هاشمی ، محمدمهدی صدوقی ، خلیل قاسمی فلاورجانی ، مسعود ناصریپور ، محمدرضا اکبری ، محمود جباروند ، شاهین یزدانی ، ساره صافی ، غلامرضا خاتمینیا ، مجید فروردین ، مجید ابریشمی  |
| مرکز تحقیقات چشمپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران |
|
|
چکیده: (1424 مشاهده) |
زمینه و هدف: توسعه آموزش فلوشیپ، به دلیل نقش دانشآموختگان در ارائه خدمات پیشرفته، از سیاستهای راهبردی است. هدف این پژوهش، ارزیابی همهجانبه وضعیت موجود آموزش فلوشیپ چشمپزشکی در ایران است.
روش: این آیندهپژوهی کیفی با روش تحلیل درونمایه صورت پذیرفت. یازده نفر از مطلعین کلیدی در زمینه توسعه آموزش فلوشیپ چشمپزشکی به صورت هدفمند انتخاب شدند و در اسفند 1401، طی یک جلسه میزگرد خبرگان به بحث متمرکز پرداختند.
یافتهها: در این مقاله، ارزیابی خبرگان در دو محور نقاط قوت و چالشها، در قالب 23 درونمایه اصلی و 65 درون مایه فرعی ارائه میشود. 7 درونمایه اصلی نقاط قوت، شامل: سیاستگذاری موفق در آموزش چشمپزشکی، نظاممندی آموزش فلوشیپ، اثربخشی آموزش فلوشیپ چشمپزشکی، افزایش انگیزه رشد آکادمیک، توانمندسازی استادان، بهبود دسترسی به خدمات پیشرفته، کنترل انجام جراحیهایی که از نظر اندیکاسیون پرسشبرانگیز هستند. 16 چالش اصلی عبارتند از: کیفیت پایین آموزش بعضی مراکز، عدم جامعهنگری، ضعف اخلاق حرفهای، وضع نامناسب تحقیقات، ناکارآمدی نظام نظارتی، فقدان نظام مؤثر برنامهریزی نیروی انسانی، عدم آیندهنگری، عدم جامعنگری، ناکارآمدی نظام متمرکز پذیرش، ظرفیت نامتعادل، عنوانگرایی برای درآمدزایی، اجتناب از انجام جراحی پرخطر، انجام جراحی چشمدر زمینه غیر از فلوشیپ خودشان، تعرفههای غیرجذاب، توزیع نامناسب تجهیزات، نبود زیرساخت تکنولوژیکی نوین.
نتیجهگیری: براساس اجماع خبرگان، برنامهریزی آیندهنگرانه، برای حفظ دستاوردها، رفع چالشها و ارتقای این دورهها در راستای دورنمای مطلوب، مؤثر است. |
|
| واژههای کلیدی: آموزش پزشکی، توسعه برنامه، چشمپزشکی، سیاستگذاری |
|
|
متن کامل [PDF 424 kb]
(361 دریافت)
|
نامه: اصيل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/5/9 | پذیرش: 1402/7/30 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/9/28 | انتشار: 1402/9/29
|
|
|
|
|
|