[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 280-274 برگشت به فهرست نسخه ها
گفتمان سلامت معنوی اسلامی در آموزش پزشکی: مغفول یا نوظهور؟
سیده زهرا نهاردانی ، سهیلا حسینی‌صدر
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی. تهران. ایران
چکیده:   (913 مشاهده)
زمینه و هدف: سلامت معنوی یکی از ابعاد چهارگانه سلامت انسان است که با توجه به فرهنگ و بافت اجتماعی کشور ایران باعنوان سلامت معنوی اسلامی شناخته می­شود، برای لحاظ کردن این مفهوم در سیستم آموزش پزشکی باید مباحثی در بسترهای مختلف مورد تفسیر و تعبیر قرار گیرد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف مفهوم‌پردازی سلامت معنوی اسلامی در آموزش پزشکی انجام گرفته است.
روش: این مطالعه به روش پدیدارشناسی از نوع توصیفی انجام شده است. محقق از طریق بررسی مبنای نظری و ادبیات موجود به دنبال مفهوم پردازی، توصیف صریح و شناسایی ابعاد سلامت معنوی اسلامی در بستر آموزش پزشکی ایران می‌باشد. روش نمونه‌گیری، با استفاده از نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انجام شد و متون مرتبط از نمونه در دسترس انتخاب شد.
یافته‌ها: در ادبیات آموزش پزشکی ایران، سلامت معنوی اسلامی به عنوان جوهر ذاتی و عنصری بسیار مهم تلقی می‌شود. این مفهوم در آموزش پزشکی باید عملی، واقعی، وسیع و متمرکز بوده و قابلیت انتقال‌پذیری سریع داشته باشد. حوزه سلامت معنوی باید از حوزه­های دیگر سلامت قابل تفکیک و تشخیص باشد و به‌کارگیری آن برای همه انسان­ها راحت بوده با سلامت و بهزیستی مرتبط و پایه علمی و قابل قبول داشته باشد.
نتیجه‌گیری: بدون شناخت، مفهوم پردازی و تبیین سلامت معنوی اسلامی در آموزش پزشکی همچنان برنامه‌های آموزش سلامت معنوی در سیستم سلامت و پزشکی مورد انتقاد قرار گرفته و به عنوان فضاهای یادگیری غیررسمی کنترل ناپذیر تلقی می‌شوند. سلامت معنوی اسلامی باید به صورت شفاف در بستر نظام آموزش پزشکی از طریق محیط­های یادگیری تجربه شونده مفهوم‌ پردازی شوند تا نظام آموزش پزشکی مبتنی بر سلامت معنوی اسلامی شکل بگیرد.
واژه‌های کلیدی: آموزش پزشکی، سلامت معنوی، گفتمان
متن کامل [PDF 239 kb]   (233 دریافت)    
نوع مطالعه: ديدگاه | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/29 | پذیرش: 1401/6/1 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/6/29 | انتشار: 1401/6/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nahardani S Z, Hosseini Sadr S. Conceptualizing Islamic Spiritual Health in Medical Education: A Neglected or Emerging Discourse. Iran J Cult Health Promot 2022; 6 (2) :274-280
URL: http://ijhp.ir/article-1-578-fa.html

نهاردانی سیده زهرا، حسینی‌صدر سهیلا. گفتمان سلامت معنوی اسلامی در آموزش پزشکی: مغفول یا نوظهور؟. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (2) :274-280

URL: http://ijhp.ir/article-1-578-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645