مدیریت آموزش عالی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
چکیده: (21409 مشاهده)
زمینه و هدف: پاسخگویی از ضرورتها و نیازهای یک نظام کارآمد وخدمتگزار است. نظر به موج بیکاری بهویژه در قشر دارای تحصیلات عالی در کشور، دانشگاهها متهم به ناکارآمدی در قبال پاسخگویی به بازارکارند که این امر میبایست با بررسی ابعاد مختلف موضوع، شناسایی و ارائه شود. روش: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای پاسخگویی دانشگاههای کشور به بازارکاربا استفاده از روش فراترکیب تدوین شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات اسنادی فراترکیب بود. نمونه اولیه پژوهش شامل 343 مطالعه مرتبط بود که پس از غربالگری اولیه، 201 مقاله و سند مبنای استخراج یافتهها قرار گرفت. یافتهها: 19 مؤلفه در 3 بعد استخراج شد. بعد آموزشی، مهارتی و پژوهشی (8 مؤلفه)، بعد برنامهریزی درسی(7 مؤلفه)، بعد ساختاری و مدیریتی (4 مؤلفه). نتیجهگیری: توجه و اهتمام ویژه سیاستگذاران و برنامهریزان آموزشعالی به مولفههای 19 گانه حاصل از این پژوهش از جمله: ارائه آموزش مهارتی مبتنیبر بازارکار، تدوین برنامههای درسی کاربردی طبق نیاز بازارکار، توجه بیشتر روسا و هیئت امنای دانشگاهها به ضرورت پاسخگویی در قبال بازارکار، مشارکت ذینفعان درطراحی و تدوین برنامه درسی، انگیزه بخشی و ارتقا توان اعضای هیئت علمی در تربیت دانشآموختگان شایسته برای بازار کار در هر رشته و حرکت به سمت آموزشها و پژوهشهای کاربردی و تقاضا محور، میتواند موجب کم شدن شکاف وضع موجود با وضعیت مطلوب دانشگاهها شده، گام مهمی در جهت پاسخگویی به بازار کار و به خصوص کاهش بیکاری و افزایش رضایت دانشآموختگان و صاحبان کسب و کار و بازارکار فراهم شود.