[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( پاييز 1401 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 561-556 برگشت به فهرست نسخه ها
عملکرد مدیران مدارس جهت جذب و آموزش بی‌سوادان در راستای سلامت آنان
زهرا ایرانمنش
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران
چکیده:   (726 مشاهده)
زمینه و هدف: سواد انسان‌ها در ابعاد مختلف موجب افزایش سلامت جسمانی و روانی آن­ها می­‌شود. مدیران با تقویت بهبود فرایند آموزش بی­‌سوادان و کم­‌سوادان سهم مهمی در این زمینه دارند. این تحقیق با هدف بررسی عملکرد مدیران مدارس در جهت جذب و آموزش بی‌سوادان و کم‌سوادان در راستای افزایش سلامت آنان انجام شد.
روش: طرح این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی ذی‌نفعان آموزشی مدارس سوادآموزی استان کرمان بود. 270 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه­‌گیری طبقه‌ای انتخاب و به پرسشنامه محقق ساخته عملکرد مدیران و مقیاس سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979) پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از روش­های آمار توصیفی، t مستقل و آزمون رتبه‌­ای فریدمن تحلیل شد.
یافته‌ها: میانگین عملکرد مدیران در فعالیت­‌های آموزشی 07/17، فعالیت‌های پرورشی 55/19، نظارت و راهنمایی 65/16، مهارت‌های روابط انسانی37/15، تجهیزات و امکانات آموزشی 14/17 و خلاقیت و نوآوری 44/17 بود. نتایج همبستگی سلامت عمومی سوادآموزان با فعالیت­‌های آموزشی 491/0، فعالیت­‌های پرورشی 523/0، نظارت و راهنمایی 406/0، مهارت‌های روابط انسانی 475/0، تجهیزات و امکانات آموزشی 475/0 و خلاقیت و نوآوری 469/0 بود که بیانگر رابطه مثبت و معناداری بین عملکرد مدیران و سلامت عمومی سوادآموزان است.
نتیجه‌گیری: مدیران مدارس سوادآموزی با جذب و آموزش بی‌سوادان و کم‌سوادان می‌توانند نقش مهمی در تأمین سلامت آنها و به‌دنبال آن سلامت جامعه داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: آموزش بهداشت، ترویج بهداشت، خدمات بهداشت مدرسه‌ها، سواد سلامت
متن کامل [PDF 305 kb]   (137 دریافت)    
نوع مطالعه: اصيل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/4 | پذیرش: 1401/8/9 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/9/7 | انتشار: 1401/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

iranmanesh Z. The Performance of School Administrators in Attracting and Educating the Illiterate in Order to Promote their Health. Iran J Cult Health Promot 2022; 6 (3) :556-561
URL: http://ijhp.ir/article-1-485-fa.html

ایرانمنش زهرا. عملکرد مدیران مدارس جهت جذب و آموزش بی‌سوادان در راستای سلامت آنان. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (3) :556-561

URL: http://ijhp.ir/article-1-485-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( پاييز 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645