:: دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1401 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 101-96 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش رسانه‌های جمعی در توسعه سلامت از طریق ورزش همگانی
مهتاب مشتاقی ، حمید قاسمی ، نازنین راسخ
گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور واحد تهران، تهران، ایران
چکیده:   (1137 مشاهده)
زمینه و هدف: ورزش همگانی به‌عنوان ابزاری کم‌هزینه، مفرح و درعین‌حال مؤثر برای عموم مردم است که سهم بسزایی در ارتقای سطح سلامتی جسمانی، روانی و اجتماعی آن‌ها دارد. این پژوهش با هدف طراحی الگوی نقش رسانه‌های جمعی در توسعه ورزش همگانی کشور و راهبردهای آن انجام شد.
روش: تحقیق حاضر از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و به لحاظ راهبردی کمی، به حیث مسیر اجرا، همبستگی، به لحاظ گردآوری داده­‌ها، میدانی و از نظر زمان آینده‌نگر بود. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه برگرفته از عوامل شناسایی شده در قسمت کیفی بود که عوامل با مصاحبه نیمه ساختار یافته از خبرگان و کارشناسان حوزه رسانه­‌های ورزشی شناسایی شد. جامعه آماری در بخش کمی، ورزشکاران عضو فدارسیون و هیئت‌­های ورزش همگانی بودند که تعداد 360 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونه‌گیری در دسترس و به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. روش‌های آماری مورد استفاده در این پژوهش، روش‌های آمار توصیفی برای محاسبه شاخص‌های مرکزی و پراکندگی در مورد متغیرهای پژوهش، و آمار استنباطی شامل تحلیل عامل اکتشافی، تحلیل عامل تأییدی، آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی بودند که از نرم‌افزارهای اس.پی.اس.اس. و آموس 25 استفاده شد.
یافته‌ها: مقدار بارهای عاملی متغیرهای آشکار از نقطه برش 4/0 و مقدار آماره تی آن­ها نیز از نقطه برش 567/2 بزرگتر بود (01/0 < P) که نشان از اطمینان به سازه مورد نظر دارد.
نتیجه‌گیری: رسانه‌های اجتماعی تاثیر قابل توجهی در ارتقای فرهنگ سلامت از طریق ورش همگانی در کشور دارد.
واژه‌های کلیدی: سلامتی، فرهنگ، ورزش همگانی
متن کامل [PDF 353 kb]   (335 دریافت)    
نوع مطالعه: اصيل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/1 | پذیرش: 1401/1/22 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/2/20 | انتشار: 1401/3/31


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها