گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور واحد تهران، تهران، ایران
چکیده: (1137 مشاهده)
زمینه و هدف: ورزش همگانی بهعنوان ابزاری کمهزینه، مفرح و درعینحال مؤثر برای عموم مردم است که سهم بسزایی در ارتقای سطح سلامتی جسمانی، روانی و اجتماعی آنها دارد. این پژوهش با هدف طراحی الگوی نقش رسانههای جمعی در توسعه ورزش همگانی کشور و راهبردهای آن انجام شد. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و به لحاظ راهبردی کمی، به حیث مسیر اجرا، همبستگی، به لحاظ گردآوری دادهها، میدانی و از نظر زمان آیندهنگر بود. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه برگرفته از عوامل شناسایی شده در قسمت کیفی بود که عوامل با مصاحبه نیمه ساختار یافته از خبرگان و کارشناسان حوزه رسانههای ورزشی شناسایی شد. جامعه آماری در بخش کمی، ورزشکاران عضو فدارسیون و هیئتهای ورزش همگانی بودند که تعداد 360 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونهگیری در دسترس و به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. روشهای آماری مورد استفاده در این پژوهش، روشهای آمار توصیفی برای محاسبه شاخصهای مرکزی و پراکندگی در مورد متغیرهای پژوهش، و آمار استنباطی شامل تحلیل عامل اکتشافی، تحلیل عامل تأییدی، آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی بودند که از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس. و آموس 25 استفاده شد.
یافتهها: مقدار بارهای عاملی متغیرهای آشکار از نقطه برش 4/0 و مقدار آماره تی آنها نیز از نقطه برش 567/2 بزرگتر بود (01/0 < P) که نشان از اطمینان به سازه مورد نظر دارد.
نتیجهگیری: رسانههای اجتماعی تاثیر قابل توجهی در ارتقای فرهنگ سلامت از طریق ورش همگانی در کشور دارد.