علوم زیست پزشکی، مرکز تحقیقات باروری و ناباروری، پژوهشکده فناوری سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
چکیده: (682 مشاهده)
زمینه و هدف: در نظام دینی و اجتماعی ایران فعالیتهای فرهنگی ارزش و منزلت خاصی دارند و لزوم توجه بیش از پیش به این موضوع در دانشگاهها مورد تأکید فراوان میباشد. این مطالعه با هدف بررسی مفاهیم فرهنگی از دیدگاه استادان و دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شده است. روش:این پژوهش به صورت یک مطالعه توصیفی- مقطعی انجام شده است. جامعه آماریشاملتمامی استادان گروه علوم پایه، دانشجویان رشته پزشکی مقطع علوم پایه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بودند. ابزارمورداستفاده،پرسشنامه بوده که شامل دو بخش اطلاعات دموگرافی و شاخصهای پایه فرهنگی در قالب ده حیطه شاخصهای کلان میباشد. یافتهها: در رابطه با شاخصهای خرد فرهنگی، از دیدگاه استادان سه شاخص ابتکار و خلاقیتگرایی، عدالت علمی و حقطلبی و در دانشجویان پزشکی، عدالت اجتماعی، استقلالطلبی و تربیتی آموزشی و در دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اخلاق عمومی، تربیتی آموزشی و حقطلبی بالاترین میانگین نمره را کسب کرده و بیشترین اولویت را داشتند. نتیجهگیری: بهدلیل انتزاعی بودن مفاهیم و دشواری سنجش مضامین ارزشی و همچنین اهمیت و ظرافت موضوع، بررسیهای علمی دقیق و نظاممند میتواند شرایط و تمهیداتی را در دانشگاهها فراهم کند که به موازات آموزش و پژوهش، فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی نیز به شکل صحیحتر و مؤثرتر انجام پذیرد. از اینرو بهمنظور ارتقا فعالیتهای فرهنگی در دانشگاهها و بهرهمندی بیشتر دانشجویان از این کارکرد مهم مورد نظر در مراکز آموزش عالی، برقراری ارتباط متقابل و تعامل با آنان در این راستا ضروری مینماید.
Niromand E, hosseini S S, hosseini S S, khazaei M R. The Opinion of Professors and Students of Kermanshah Medical School Regarding Cultural Concepts and Indicators. Iran J Cult Health Promot 2022; 6 (3) :549-555 URL: http://ijhp.ir/article-1-436-fa.html
نیرومند الهام، حسینی سیده سارا، حسینی سیده سنا، خزاعی محمدرسول. دیدگاه استادان و دانشجویان دانشکده پزشکی کرمانشاه درخصوص مفاهیم و شاخصهای فرهنگی. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (3) :549-555