[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( پاييز 1401 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 555-549 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه استادان و دانشجویان دانشکده پزشکی کرمانشاه درخصوص مفاهیم و شاخص‌های فرهنگی
الهام نیرومند ، سیده سارا حسینی ، سیده سنا حسینی ، محمدرسول خزاعی
علوم زیست پزشکی، مرکز تحقیقات باروری و ناباروری، پژوهشکده فناوری سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (682 مشاهده)
زمینه و هدف: در نظام دینی و اجتماعی ایران فعالیت‌­های فرهنگی ارزش و منزلت خاصی دارند و لزوم توجه بیش از پیش به این موضوع در دانشگاه‌ها مورد تأکید فراوان می‌باشد. این مطالعه با هدف بررسی مفاهیم فرهنگی از دیدگاه استادان و دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شده است.
روش: این پژوهش به صورت یک مطالعه توصیفی- مقطعی انجام شده است. جامعه آماری شامل تمامی استادان گروه علوم پایه، دانشجویان رشته پزشکی مقطع علوم پایه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بودند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه بوده که شامل دو بخش اطلاعات دموگرافی و شاخص‌های پایه فرهنگی در قالب ده حیطه شاخص‌­های کلان می‌باشد.
یافته‌ها: در رابطه با شاخص­‌های خرد فرهنگی، از دیدگاه استادان سه شاخص ابتکار و خلاقیت‌­گرایی، عدالت علمی و حق­طلبی و در دانشجویان پزشکی، عدالت اجتماعی، استقلال‌طلبی و تربیتی آموزشی و در دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اخلاق عمومی، تربیتی آموزشی و حق‌طلبی بالاترین میانگین نمره را کسب کرده و بیشترین اولویت را داشتند.
نتیجه­‌گیری: به‌دلیل انتزاعی بودن مفاهیم و دشواری سنجش مضامین ارزشی و همچنین اهمیت و ظرافت موضوع، بررسی‌­های علمی دقیق و نظام‌مند می‌­تواند شرایط و تمهیداتی را در دانشگاه‌ها فراهم کند که به موازات آموزش و پژوهش، فعالیت‌­های فرهنگی و اجتماعی نیز به شکل صحیح‌تر و مؤثرتر انجام پذیرد. از این‌رو بهمنظور ارتقا فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها و بهره‌مندی بیشتر دانشجویان از این کارکرد مهم مورد نظر در مراکز آموزش عالی، برقراری ارتباط متقابل و تعامل با آنان در این راستا ضروری می‌نماید.
واژه‌های کلیدی: پزشکی، دانشگاهیان، دانشجویان، فرهنگ
متن کامل [PDF 285 kb]   (126 دریافت)    
نوع مطالعه: اصيل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/7/5 | پذیرش: 1401/9/9 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/9/29 | انتشار: 1401/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Niromand E, hosseini S S, hosseini S S, khazaei M R. The Opinion of Professors and Students of Kermanshah Medical School Regarding Cultural Concepts and Indicators. Iran J Cult Health Promot 2022; 6 (3) :549-555
URL: http://ijhp.ir/article-1-436-fa.html

نیرومند الهام، حسینی سیده سارا، حسینی سیده سنا، خزاعی محمدرسول. دیدگاه استادان و دانشجویان دانشکده پزشکی کرمانشاه درخصوص مفاهیم و شاخص‌های فرهنگی. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (3) :549-555

URL: http://ijhp.ir/article-1-436-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( پاييز 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645