سلامت معنوی کودکان 7 تا 12 ساله از طریق بینشدهی و باورسازی
|
حامد ساجدی، ابوالفضل ساجدی |
|
|
چکیده: (2964 مشاهده) |
زمینه و هدف: یکی از ابعاد سلامت در انسانها، بعد معنویت است که مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. نیل به سلامت معنوی مستلزم طی گامهایی است. از جمله گامها برای تحقق سلامت معنوی در کودکان، هدایت بینشها و باورهای آنان به سوی معنویت است1. کودکان همواره بر اثر تعامل با والدین و محیط در حال رشد در جنبههای مختلف میباشند. برای آن که کودکان هفت تا دوازده ساله، به سمت بینشهای معنوی سوق داده شوند، برنامهریزی مناسب باید صورت گیرد. این نوشتار به بررسی بینشهای معنوی متناسب با این سن و نحوه انتقال این بینشها به کودکان میپردازد.
روش کار: در این مطالعه از انواع مطالعات کتابخانهای، اسنادی، کیفی و توصیفی استفاده شده است.
یافتهها: خداشناسی، راه و راهنماشناسی از مهمترین بینشهای معنوی هستند که باید متناسب با ظرفیت کودک، گامهایی از سوی والدین در راستای انتقال این بینشها برداشته شود. والدین باید در راستای تبدیل بینش به باور معنوی حرکت کنند. آنها با مدیریت گفتگوهای خانوادگی و پرهیز از آسیبهای آموزش زبانی میتوانند جهانبینی معنوی را به کودک منتقل کنند. استفاده از ابزارها و قالبهای آموزشی یادگیری را آسانتر و دلنشینتر میکند و اجرای عملی سبک زندگی معنوی کودک را با آثار عملی معنویت آشنا میسازد.
نتیجهگیری: والدین برای انتقال بینشهای معنوی باید به دنبال لحظههای نابی باشند که یادگیری، یادسپاری و باورپذیری کودک در بالاترین سطح قرار دارد. |
|
واژههای کلیدی: معنویت، آموزش و پرورش دوران اولیه کودکی، رشد اخلاقی، سبک زندگی |
|
متن کامل [PDF 275 kb]
(544 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروري |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/1/9 | پذیرش: 1399/1/9 | انتشار: 1399/1/9
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|