بررسی ارتباط بین سلامت معنوی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه شاهد
|
زهرا جوهری |
|
|
چکیده: (2776 مشاهده) |
زمینه و هدف: بررسی نحوه ارتباط بین سلامت معنوی و عملکرد تحصیلی میتواند به مسئولان آموزشی در رفع خلاء موجود بین ابعاد علمی و معنوی دانشگاهها کمک کند. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین سلامت معنوی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه شاهد بود.
روش کار: دراین مطالعه همبستگی، 300 نفر از دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه شاهد به روش نمونهگیری تصادفی در سال 1397وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه سه بخشی اطلاعات دموگرافیک، سلامت معنوی و خودتنظیمی در یادگیری بود. اعتبار و پایایی پرسشنامه در ابتدای مطالعه ارزیابی شد. اطلاعات پس از ورود به نرمافزار spss v.18 ، با استفاده از آمارههای توصیفی، آزمونهای کروسکال والیس، من ویتنی و همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نهایت 275 نفر از دانشجویان، پرسشنامههای مربوطه را تکمیل کردند. میانگین نمره سلامت معنوی، خودتنظیمی در یادگیری و معدل دانشجویان مورد مطالعه به ترتیب برابر12/17 ± 05/92، 28/15 ± 50/97 و 3/1 ± 21/16 بود. براساس نتایج مطالعه حاضر، بین 3 مؤلفه معدل، نمره کل سلامت معنوی و نمره کل خودتنظیمی در یادگیری همبستگی مثبت و معنادار مشاهد شد. همچنین بین نمره کل سلامت معنوی با جنسیت و تحصیلات والدین ارتباط معنادار مشاهد شد.
نتیجهگیری: براساس نتایج مطالعه حاضر، افراد با سطوح معدل بالاتر و عملکرد تحصیلی بهتر، از سلامت معنوی بالاتری برخوردار بودند. احتمالاً پژوهشهای آتی در این زمینه، با حجم نمونه بالاتر ضمن تفکیک ابعاد مختلف دینداری و همچنین تدوین پرسشنامه جامع برای ارزیابی این موضوعات، خواهند توانست نتایج دقیقتری گزارش کنند. |
|
واژههای کلیدی: مزیت تحصیلی، دانشگاه شاهد، دانشکده پزشکی، سلامت معنوی، خودآموزی در یادگیری |
|
متن کامل [PDF 436 kb]
(576 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروري |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/1/9 | پذیرش: 1399/1/9 | انتشار: 1399/1/9
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|